Alla inlägg den 2 maj 2017

Av ohejdat - 2 maj 2017 16:29



En fråga; kan den som har ett öppet Instagramkonto se vilka som varit inne där?

Av ohejdat - 2 maj 2017 11:57


Nu är fönsterputsförberedelserna avklarade hos taggarna och vi njuter av en härlig vårdag i trädgården;
Dante gnager märgben i det kyliga gruset i skuggan på baksidan av huset. Jag dricker kaffe och räknar fiskar i dammen; hur går det till när de simmar runt hela tiden?; jo man matar å så fotar man när man tror alla tagit sig upp till ytan och sen är det lätt att räkna på bilden. Och ja; Ali Babas alla fyrtio rövare verkar ha överlevt vintern i djuphålan. Och vattnet börjar bli klarare.
Att-göra-listan är lång, fast just trädgårdsarbete är rogivande ändå. Ska börja med att peta ner vitlök, glömde det i höstas och ska prova om det alls blir nån skörd om man börjar nu. Eller ska jag börja gödsla hallonen? Eller bygga ihop den nya tomatbänken? Eller kanske rensa häcken? Eller gallra jordgubbsplantorna?


PS. Den hyllan jag haft som min tilltänkta stod faktiskt kvar.
Kanske fick den inte plats i bilen. Och skitsamma om den nu är bortlovad ändå, vi kan ju faktiskt köpa såna möbler vi vill ha på Tradera t.ex :-)

Dags att sätta de förment gröna fingrarna i arbete.

Av ohejdat - 2 maj 2017 08:19


Hemma igen från Valborgs- och Förstamajfirande.
Synd att inte bilden på räven blev bättre. Den stod och passade på en mus i dikeskanten när jag och Dante skulle ta vår första majpromenad. Jag satte igång och filmade, men hur kul är det att se en video på en räv som står alldeles stilla och bara svanstippen rör sig? Sen vände den iallafall på huvudet när vår värd nyvaket kom utlufsande med soppåsen. Det var en vacker stor räv och det doftade väldigt intressant där han stått sa Dante.
Halvan har alltid hackat på värdparet att deras altan gungar och att firman som byggt den måste ha underdimensionerat de bärande delarna. I år svajade den mer än någonsin, det var svårt att få behålla rosén i glasen när någon gick förbi. Så Halvan fick nog och kröp under; ungefär mitt på hittade han två avskjuvade skruvar. Efter lite letande efter typ fransk träskruv, spärrskaft och skruvdragare, så drog grabbarna till närmaste brädgård (som förstod att ha öppet på första maj), sedan drogs tre kraftiga och långa skruvar på plats (för hand, batterierna var urladdade) och plötsligt var altanen inte längre en ovanligt stor gungande hängmatta av trä. I rest my case sa Halvan och såg väldigt nöjd ut.

Min förstamajdag kryddades av följande sms från snälla dottern:


Snälla dottern var ju med arroganta särbon på besök hos åttiotaggarna och ville tydligen inte åka därifrån tomhänta.
Åttiotaggarnas hus är möblerat med en blandning av stilmöbler (Mas arvegods) och Carl Malmsten (Pas arvegods). Men i källaren står två nätta och välhållna teakbokhyllor från 60-talet som egentligen är det enda i möbelväg från dem som inte är fullständigt inrökt och som skulle passa in i vår retrostil. Jag har nämnt dem för Ma när hon undrat om det är nåt jag vill ha hemifrån. Men nu var det alltså anspråk lagda på dem. Jag brydde mig inte ens om att svara.

Några timmar senare ringde Ma för hon ville ha dit mig idag för att plocka undan inför fönsterputsaren (min lediga trädgårdsdag hade jag tänkt), kunde hon inte bett snälla dottern göra det igår?, eller var hon för upptagen med att fylla särbons bil med grejer?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards