Alla inlägg under april 2017

Av ohejdat - 10 april 2017 20:56


Uschianimej! Det här fiskbenet drog jag ur Dantes vänstra baktass, djupt insjunket mellan trampdynorna. Nu får man hoppas att det inte blir nån infektion.
Vi var ute en ronda i skymningen och upptäckte några pojkar som klättrade på den närliggande skolans tvåvåningstak. Kändes sådär, särskilt som en annan skola och en motionscentral strax bredvid nyligen brunnit.
Men de kanske utövade avancerad parkour, eller allmänt bara försökte imponera på varandra. Men jag ringde polisen iallafall, för säkerhets skull, de brukar ha en bil i vårt grannområde rätt ofta. Men ni vet ju hur det är, om man inte ringer larmnumret, vilket man bara ska göra om läget är akut, alltså om man är utsatt för ett pågående brott, annars ringer man på 114 14 och så kommer man inte fram eller; jag är iallafall inte utrustad med tålamodet att vänta i evigheter i en telefonkö. För att sen försöka förklara för en växeltelefonist i Korpilombilo vilken skola som avses i Glosoppestan där det ligger tre, fyra skolor bredvid varandra som byter namn ungefär vartannat läsår. Så jag lade på. Och hoppas på det bästa; att det bara var ett uttryck för ungdomlig spänstighet jag såg.

Av ohejdat - 10 april 2017 10:47


Så här beklämd kan han alltså se ut.
Trots att han nyss var ute på långpromenad i skogen och sen fick springa lös i lekhagen och spela Allan med lagotton Charlie. Och trots att han precis fått en stor portion leverputs. Och färskt vatten. Och kli på magen. Och trots att han sett att jag packat ner en oxsvansbit till matsäck.

Av ohejdat - 9 april 2017 16:30


Så här skrev Henrik RS Olsson (en Timbrokille) strax efter klockan två natten mellan fredag och lördag på Systembolagets Facebooksida:


Jag gissar att han tydligen hade tillräckligt med starkvaror ändå hemma för att stärka sitt upprörda ego.
Karln tror alltså på fullt allvar att Systembolaget stängt sina butiker i Stockholmsområdet lite bara sisådär på känn efter attentatet.
...
Henrik; vet du hur mycket folk det är i en Systembolagsbutik en fredagseftermiddag? Vet du vad en mindre bomb skulle kunna åstadkomma bland våra tusentals flaskor som på en sekund skulle förvandlas till skärande glasprojektiler? Hur vet du att inte Systembolaget agerade på säkerhetspolisens order när de stängde? Eller kan det vara så att du bara passade på att ta en politisk poäng på terrorattentatet i ditt bekämpande av monopolet? Precis som en massa rasister också passar på att göra nu?

Av ohejdat - 9 april 2017 12:47


Den här lurviga limpan är helt slut. Han ligger avtuppad och lär så göra resten av dagen.
För vi gick först en runda i skogen innan vi stötte på Dantes nuvarande stora kärlek: Howavarttiken Saga i rastgården, de jagade runt som tokiga och Dante uppvaktade med sina sexiga Elvismoves; hon fortsätter tydligen lukta gott även långt efter löpet. Sen skulle Saga på kurs och vi slog därför följe med en Cockerspaniel och hans matte som gick förbi. Det är väldigt bra med hund, man kan gå på promenad med en fullständig främling, skulle man ju aldrig gjort utan jyckarna. Cockermatten visade oss en helt ny väg förbi en bäck och längs sjökanten till ett hundbad som vi själva letat efter några gånger utan att lyckas. Hundarna var väl i och badade en tre-fyra gånger. Som hundägare har man ett naturligt samtalsämne och jag fick höra om pälsvård och förra årets dramatiska huggormsbett. Så inte nog med att hundar är sällskapsdjur i sig, de lockar till sig människor också.
Vi vinkade av de nyfunna vännerna vid deras fina hus med sjöutsikt och gick sedan en utpekad skogsstig hem som vi heller inte prövat förut.

Av ohejdat - 9 april 2017 12:22


Jag har inte riktigt förstått terrorismens arbetsmetod. Hur tänker man att man ska uppnå vad? Är IS-anhängarnas mål ett världsomspännande religiöst kalifat? Och dit når man om man tillräckligt ofta kör ihjäl några fullständigt oskyldiga människor här och där? Då kommer världen till slut att kapitulera nation efter nation? För ekonomin borde krascha när ingen längre vågar röra sig i storstäderna av rädsla för det slumpmässiga våldet?
Eller; hur tänkte Breivik?
Att mördaren lämnar svarta däckspår av accelerationen rätt över Strindbergscitaten på Drottninggatan blir en brutal symbolik.
Vad kan vi göra? Finns det något man kan göra som minskar risken för fler attentat? Jag bryr mig inte om att pryda min profilbild på Fejan med en flagga, sånt känns fullständigt meningslöst. Men jag kan bemöta mina medmänniskor, kollegor, grannar, kunder.., med respekt, tolerans och vänlighet, för det smittar (precis som motsatsen).

Av ohejdat - 8 april 2017 17:31


Dante käkar oxsvans i "look no hands"-stilen framför tvättkorgen för 60 spänn på Facebookloppis. Behöver nog inte olja altanen just där va?

Av ohejdat - 8 april 2017 07:35


Det blev inga gäster på Tacos igår. Halvans dotter med sambo bor i Stockholm och skulle tagit tåget hit. Men ni vet ju vad som hände och jag var nöjd med att få ett sms att de var välbehållna. Då är det ok att kalas blir inställda.

Av ohejdat - 7 april 2017 08:23


Har missat att fixa en ingrediens till tacosmyset som jag blev väldigt förtjust i på resan.
Salsa verde.
Nåt helt annat än den salsa verde jag lärt mig i Spanien där det brukar vara en grön sås mixad av olivolja, persilja och vitlök, typ spansk pesto liksom.
Den här såsen till det mexikanska köket är gjord på tomatillos. Och förstås koriander, lime och vitlök. Borde köpt med mig en flaska hem. Eller finns det att köpa i Sverige? Jag är som sagt inte alls hemma i butikshyllan med tacostillbehör.
Hittade dock vid googling denna trevliga blogg med ett recept:
http://www.barariktigmat.se/index.php/region/usa/item/304-salsa-verde
Så nästa gång jag hittar tomatillos (gissar Hötorgshallen) så ska jag göra ett försök.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards