Alla inlägg den 29 april 2017

Av ohejdat - 29 april 2017 18:48


Det deppas.
För vi hade finbesök av liten italienska. Dante är en chevaleresk kavaljer utomhus, men inomhus blir han en svartsjuk jättebebis som måste bevaka alla ben och leksaker från inkräktaren.


Så nu när hon åkt så deppas det på riktigt låg nivå; djupa suckar och pustar.


Vi hittade stenmurklor förresten på skogspromenaden, fyra fina exemplar. Men numera är den inte klassad som matsvamp. Alls. Inte ens efter dubbla förvällningar och torkning. Den anses så cancerframkallande att man inte ens bör ta in den inomhus utom i särskilt ventilerade utrymmen. Hade ju hellre hittat toppmurkla då, fast då är den här tallskogen fel biotop.

Av ohejdat - 29 april 2017 10:11


God morgon, tänkte börja dagen med två husmorstips.
Om dina rosor börjar nicka lite för tidigt, kan du rädda dem eller iallafall förlänga livslängden, genom att ge dem ett bad i kallt vatten i ett par-tre timmar. Tryck gärna ner dem under vattenytan med blomblad och allt med hjälp av en bunke. Jag blir överraskad av resultatet varje gång även om det inte varar i flera dagar.

Husmorstips nummer två hittar man på Youtube. En fantastisk helt gratis kunskapskälla. Igår tröttnade tvättmaskinen och displayen visade felmeddelandet E18. Den blev stående med en massa vatten och Halvans undertröjor. Imorse fixade jag det efter att ha googlat felmeddelandekoden tillsammans med tvättmaskinens modellbeteckning: vips dök det upp tre olika instruktionsfilmer på Youtube. Sen var det bara att göra jobbet; tömma maskinen på vatten via dräneringsslangen (ut for en plasttandpetare) och öppna locket in till vattenpumpen där mina förbaskade hårstrån (jag fäller som en Golden Retriever) byggt upp en stenhård urkig tuss som hindrade rotation. Bort med den och på med locket och sen var det bara att köra igång centrifugeringen.
När diskmaskinen strulade gjorde jag samma sak, då var det E24 och det fanns flera DIY-filmer att kolla på och jag fick ordning på även den. Det verkar vara mest engelsmän som gillar att spela in såna här gördetsjälvinstruktioner. Och jag blir glad o tacksam. Och nöjd med att kunna fixa själv förstås.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards