Alla inlägg under mars 2017

Av ohejdat - 10 mars 2017 14:26


Jag har ju varit utan socker, mjöl, ris och potatis ett par månader, mest ätit grönsaker som tomater, kål och broccoli med kött, ägg och fisk till, en å annan ostbit har slunkit ner också. Har haft kokosolja i kaffet och slurkat i mig en matsked potatismjöl morgon och kväll (resistenta stärkelsen). Och hur har jag mått? Jo, prima. Och ett nytt hål i skärpet på jobbyxorna har det blivit.
Förra lördagen var det som sagt fest och jag åt vad som bjöds: spagetti med köttfärssås, bruschetta och tårta. Svullade inte, men bromsade inte heller. Före det ganska sena kalaset hade vi smygstartat avsteget med en väldigt god lunch på Hello Monkey; började med en ljuvligt god drink "Vrålapa" med papadums till och slutade med dim-sum...
Sen var det som om korken var ur, Halvan försvann ju till Långbortistan på måndagen och jag fortsatte min kostmässiga dikeskörning i min ensamhet till idag. Har visserligen inte ätit varken temlor eller glass, men bröd. De sista skivorna tryckte jag i mig igårkväll i form av bookmakertoast. Inatt hade jag grym kramp i bägge benen, sån där som gör att man inte kan ligga kvar, men inte heller resa sig. Och sen värker det i tumbaslederna. Och jag har haft tendens till köldutlöst ansträngningsastma (eller heter det ansträngningsutlöst köldastma?). Tre trista grejer som jag inte hade förra veckan. Börjar mer o mer tro på det där med inflammationsdrivande kost; man ska nog bara äta socker och gluten på kalas. Sällankalas.
Så ikväll blir det upp i sadeln igen: brässerad spetskål till hjortentrecôte m vitlökssmör, löjrom på äggplätt före och kruttorr champagne till. Välkommen hem Halvan!

Av ohejdat - 10 mars 2017 08:59


För att ni vet förmodligen inte att Shirley Chisholms slogan var "Unbought and unbossed" när hon som första kvinna ställde upp för att bli demokraternas presidentkandidat 1972.
Eller att världens första programmeringsspråk skapades av Ada Lovelace 1843.


Av ohejdat - 10 mars 2017 07:25


Igår var det full rulle; upp i ottan och ut med jycken på gryningspatrullering. Sen börja dunka upp champagneflaskor på hyllan prick klockan sju. Skulle ju varit "ledig" (städat hos åttiotaggarna), men jag säger visst alltid ja när butikschefen ringer. På lunchen pep jag upp en våning och storhandlade till taggarna. Det här med att gå runt i bolagskläder i en närliggande matbutik; ja det är många som tycker de känner apan: hej, hej hemskt mycket hej.
Efter jobbet hämtade jag glad hund hos grannen och vi drog till taggarna för multimatlagning. Dante hjälpte till så gott han kunde genom att äta upp så mycket lammsteksputs han orkade.
Och jag förädlade ett antal UFOn (unidentified frozen objects) från taggfrysen, själv skriver jag med spritpenna på frystejp på det jag stoppar in, men snälla dottern och de själva struntar i sånt, "det ser man ju vad det är". Jo jo. Den frysen är enkelriktad, allt möjligt åker in, men inget kommer ut utom glass o bullar.
Nu blev det sjömansbiff på lammsteken, av diverse frostbitna färsklumpar blev det köttfärssås och så pannbiffar på champinjon&purjolöksbädd.

Idag kommer Halvan hem på eftermiddagen om han nu kom med flighten från Långtbortistan imorse,
Vaknade av detta sms:

Av ohejdat - 8 mars 2017 18:05


Kommer ni ihåg pengarna? De sex skumma kontantuttagen på raken från åttiotaggarmammans konto om sammanlagt 10.000kr
Jag körde överrumplingstaktik. Ville ju faktiskt mest kolla att hon visste om det. Passade på att fråga igår när jag körde Ma till nagelsalongen. Först försökte hon ljuga ihop nåt krystat som hon själv hörde inte lät trovärdigt. Sen kom det fram att det var till snälla dottern förstås. Julklapp. Tur att man själv kan piga till sig lite. Nä, jag är int bitter, nä...

Av ohejdat - 8 mars 2017 17:28


Jag gör inte så stor affär av internationella kvinnodagen. Men i ett av mina parallella universum; mitt Instagramflöde (jag följer en massa oförtrutna, envetna och rabiata feminister); så strömmar en massa feministiska plakatbilder förbi, där kan man ladda sina kvinnobatterier, men också bli stenhårt dissad av andra kvinns om man inte lyckats formulera sig rätt. Så punkt 1 på rit_lucassis komihåglapp är faktiskt jävligt viktig.
Det har hänt en del sen 1978 då jag gick på prostitutionsstråket i Glosoppestan och svarade "Fem spänn" när torskarna vevade ner rutan och ställde klassikern "Vad kostar det?", samtidigt som jag tryckte in senaste numret av "Kvinnobulletinen" framför torsksnoken (var den så billig?). Mest har det som förändrats känts som backlash. Min väns dotter trippar t.ex runt på dagis iklädd princessklänning medan killarna är utklädda till Star Wars-krigare och vevar med plastsvärd. Tweenies är den nya målgruppen för smink- och modebranschen. Kvinnor leds upp för altargången av sina fäder för att givas bort till en man (som inte letts fram av sin mamma). Men; vi har och har haft flera kvinnliga partiledare, mitt gamla yrke som mäklare har gått från gubbyrke till kvinnoyrke, det är alltid bra med kvinnor som tjänar pengar och det är ibland en kvinnlig röst man får höra presentera sig som Kapten Björkstrand och välkomna ombord på denna flight.
Jag har varit verksam i många mansdominerade sammanhang; fått höra "jaså är det ingen här" när jag släppt in en entreprenör på processanläggningen jag ansvarade för. Har haft lägre lön och högre utbildning. Hade en kvinnlig kollega som motsatte sig samtliga förslag som kom från mig, medan hon alltid stödde den manliga kollegans. Osv.
Men jag ger inte upp ändå. Jag kör förebildsspåret; jag visar att kvinnor kan (om de vill) lägga golv, rensa avlopp, klättra på tak, implementera affärssystem, lägga budget...ja, jag liksom bara jobbar på utan större åthävor och kommentarer. Hjälper andra att tänka om, tänka rätt, som förra veckan när en ung manlig kollega berättade att han önskade sig en son som han kunde dela sitt fotbollsintresse med, varpå jag enkelt påpekade att då kan det faktiskt gå lika bra om det nu skulle råka bli en dotter. Jag väljer kvinnor när jag kan; tandläkare och bilbesiktare.
Fira på idag och gärna alla andra dagar alla ni som känner för det. Jag fortsätter min lågintensiva gerillafeminism.

Av ohejdat - 8 mars 2017 11:59


Igår blev jag bekymrad. De snälla hundpassarna hade ont i ryggen och vädret var inget vidare för det lantliv de planerat för sig och Dante. Kunde jag ordna annan passning?
Så jag satte igång. Smsade grannen, anmälde mig på en hundpassningstjänst, hörde av mig till en uppfödarbekant, till Halvans chefs hundengagerade fru, till en vän med inhängnad tomt, till min forna skolkamrat som nu är ordförande i brukshundklubben; visste hon kanske nån...ja alla jag kunde komma på.
Grannen skulle resa bort, hundpassarna kunde bara helger, uppfödaren hade fullt upp med en skadad hund, Halvans chefs snälla fru har en tik som är van att få va ensam fyrbening så helst inte, och vännen hade precis opererat foten. Sen började jag googla på hundpensionat och besökte hemsidor med bilder på hundstall bestående av burar på rad. Rent och snyggt. Men jag har minnen. Minnen av min barndoms lilla beagle. Som blev lämnad på pensionat i två veckor när familjen åkte på charterresa till Italien. När vi hämtade henne och jag hade längtat så!, då var det en djupt deprimerad hund som kom gående över gårdsplanen, tittade knappt upp och viftade inte på svansen alls. Det tog veckor innan hon blev sitt gamla jag igen.
Sen ringde telefonen; ryggen kändes faktiskt lite bättre, de ville nog ändra sig och kunde ta hand om Dante ändå.
Hurra! Hurra! Hurra!
En sån lättnad. Nu blir resan till Kalifornien roligare.

Av ohejdat - 8 mars 2017 09:31


Dante är lycklig; mera snö!
Att han drar in ett kilo av varan i tasspälsen verkar inte bekomma honom ett dugg.
Nu har han förflyttat sig till sängen förresten och grävt en grop för fortsatt torkning. Där tinar man bäst.
Ligg du där Dante, så ska jag åka och besiktiga symaskinen. Tänk att den lilla bilen redan är tre år.

Av ohejdat - 7 mars 2017 15:04


Aj, aj, aj;
Vi står utan hundpassare i två veckor. Under USA-resan alltså. Måste försöka leta upp nåt hundpensionat i närheten. Som har ledig plats, verkar trevligt och tar rimligt betalt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards