Direktlänk till inlägg 30 mars 2017

Med Dante som bete.

Av ohejdat - 30 mars 2017 07:19


Igår eftermiddag såg jag i ögonvrån nåt vitt skutta förbi på altanen.
När jag tittade efter lite extra noga så såg jag att det var en Jack Russell vi brukar träffa på lite då och då. Aldrig lös utan alltid kopplad, så vad var detta för äventyr den var ute på?
Dante blev vild när han upptäckte inkräktaren och rusade fram och tillbaka mellan fönster och dörrar där han kunde få en skymt, det blev dragspel av de flesta mattorna.
Jag for ut och lockade, men den här rackaren var alldeles för uppspelt för att låta sig fångas in. Sen släppte jag ut Dante på den inhängande verandan; de där två har alltid varit väldigt intresserade av varandra och ägnat sig åt en del kraftmätning. Så Dante stod och skällde upphetsat medan Jack Russellkillen nosade runt utanför med ögonen i nacken för att hålla koll på vad jag tänkt hitta på med kopplet jag hade i handen.
Grannen kom ut och undrade vad som stod på. Man vet ju inte mycket om ens hundbekanta inser man i ett sånt här läge. Eller hunden vet man massor om, ålder o namn o kön o vad han äter o vad han tycker om tikar eller bilar osv. Men människan i andra koppeländan kan vara ett oskrivet blad. Nu visste jag av en händelse vad matten heter i förnamn och att hon kunde bo på nån av tre intillliggande gator. Så grannen började googla, köra Ratsit, Eniro o Hitta. Till slut ringade vi in henne medan hunden skuttade vidare genom buskarna till nästa trädgård. Då hade hon inget nummer listat, men lite ytterligare detektivarbete från grannens sida så hittade vi ett nummer skrivet på maken. Så jag ringde medan jag försökte hålla kolla på vart han drog iväg. Matten svarade med ett hysteriskt läge på rösten, hon hade precis ringt polisen och han hade varit på rymmen i flera timmar. Jag erbjöd mig gå ut med Dante som lockbete. Vi travade iväg, Dante lite extra exalterad, det är ju inte ofta vi går på riktig hundjakt ihop. Och det funkade faktiskt, han fick syn på Dante och kom farande för att tala om vem som är störst, bäst och vackrast och under tiden han koncentrerade sig på detta dök mattens syster upp med koppel o halsband och fångade in honom.
Så slutet gott allting gott.

 
 
Ingen bild

Humlan

30 mars 2017 12:34

Härligt med en lyckad hundjakt och jag kan tänka mig lättnaden hos matte när den busiga killen kom till rätta.

ohejdat

30 mars 2017 13:38


Ja, precis Humlan, jag tänkte ju tanken förstås; om Dante varit försvunnen...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards