Direktlänk till inlägg 28 februari 2017

Sjöfartsnytt.

Av ohejdat - 28 februari 2017 17:20


Jag har en ganska romantisk syn på sjöfart.
Gillar särskilt att se stora lastfartyg lägga till med hjälp av bogserbåt (eller som här lägga ut).
Vill gärna läsa namnen och känna igen flaggorna.
När jag var barn använde jag min nyvunna läskunnighet till att stava mig igenom under "Kungörelser" i lokaltidningen; vilka fartyg som väntades till hamn och vilken last de gick med. Sånt aviseras inte längre va? Eller det kanske finns en app? ;-)
Och så älskar jag språket, de egna orden, som tonnage, eller:
"deplacementsfart eller skrovhastighet är den hastighet vid vilken en båts bogvågs våglängd motsvarar båtens längd i vattenlinjen." Det fattar man ju inte på första genomläsningen på Wikipedia direkt.
På mellanstadiet fick jag följa med en klasskamrat och hennes tekniskt intresserade pappa ombord på isbrytaren Ymer. Då var den alldeles nybyggd och allt ombord var så stort, så stort. Tänk att den fortfarande jobbar och sliter i Finska viken om vintrarna. Pappan och jag var exalterade, ville se allt, allt!, kompisen måttligt road, ville hellre gå på matiné. Jag läste allt om isbrytare sen och om Nordostpassagen och om storasysterfartyget Oden som klarar arktiska förhållanden. Tror fröken tyckte mina uppsatser blev ganska tråkiga därefter.


Dante är måttligt intresserad av att det är bullriga båtar i hans bad- och dricksvatten. Men han är underbart orädd ombord vare sig det är en roddbåt eller en färja.

Vi har varit hos åttiotaggarna. Fejat å grejat och strax ska jag till butiken och röja runt på hyllorna inför sortimentsbytet imorgon första mars. Har fått nåt att tänka på avseende gamlingarna, nån (kan det vara snälla dottern?) har gjort sex bankomatuttag på raken på åttiotaggarmammans konto på sammanlagt tiotusen spänn. Och detta bara två dagar före Ma bad mig ta ut 2000 för hon behövde kontanter? Vad är det som pågår? Samtidigt så gör de väl precis vad de vill med sina pengar, men jag undrar om hon vet överhuvudtaget. Får försöka komma på ett sätt att fråga lite försiktigt nästa gång.

 
 
Ingen bild

Humlan

1 mars 2017 08:18

Tankfartyg och isbrytare har jag aldrig fastnat för, men jag misstänker att jag hade blivit lika fast om jag hade fått gått ombord på isbrytaren som barn.

Du får nog ta upp de där uttagen med Ma, vara säker på att det var hon som tog beslut om att uttagen skulle ske. Kan vara en svår fråga att ta upp, men tyvärr är det nog bäst att kolla.

ohejdat

1 mars 2017 10:41

Precis Humlan, vill ju bara vara säker på att hon vill ta ut först 10" och sen 2" dagen efter. Tänk om hon gett kortet t taxichauffören t.ex o bett honom ta ut 2"...eller nåt. Men jag gissar att det är snälla dottern som fått påfyllt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards