Alla inlägg den 22 februari 2017

Av ohejdat - 22 februari 2017 12:52


Har du ett äppleträd? Med "fel" sorts äpplen? Då är det nu du kan göra nåt åt det just nu. Ympa. Faktiskt lättare än vad man tror.
Nu när träden är i vila är det perfekt att ta kvistar av den sort du istället vill ha på ditt träd. Tänk efter om nån granne eller vän har nån sort du gillar. Jag vill gärna ha Åkerö och Oranie. Det växer ett Orianieträd i en av kommunens hundrastgårdar så där var jag och knep ett par kvistar igår (nåja, inte helt allemansrättskt, men ok ändå tycker jag, det risiga trädet skulle behöva en beskärning). Man ska välja unga kvistar, ung fruktved med några spänstiga knoppar. När man kommer hem så sveper man in dem i lite fuktigt hushållspapper och lägger dem i en plastpåse i kylen. Sedan är det bara att vänta på knoppsprickningen i maj på det utsedda värdträdet. En seriös och estetiskt lagd trädgårdsmästare använder bast och ympvax, jag använder vanlig eltejp. Googla på barkympning så finns det en massa bra instruktioner för hur man lägger snittet. Sen är det faktiskt mest upp till vädret i maj-juni om det ska lyckas, för torrt eller för kallt är ympens fiender. Mina tidigare ympar har givit frukt efter två-fyra år så man får ha lite tålamod. Men sen lovar jag att just de äpplena smakar desto bättre!

Av ohejdat - 22 februari 2017 12:22


Det är faktiskt sant. Dante å jag lunchslappar i den obäddade bingen.
Imorse var det upp å hoppa och övertyga en morgontrött Dante om en tidig rastning. Han blev dock glad och pigg när han såg att det snöade ymnigt. Sen iväg på tre timmars flaskgympa. Fyra pallar mousserande blev en efter att hyllorna fyllts. Det är populärt att dricka mousserande. Sen hem och skotta uppfart, gång och trottoar: astung blötsnö, medan Dante chillade i en snödriva. Sen en tur i skogen, mötte en lösspringande schäfertik av den disciplinerade sorten, hon brydde sig bara om sin bollkastande matte. Dante stod tyst och bara beundrade. Själv har jag svårt för bolltokiga jyckar, de är liksom maniska bolljunkies, man får ingen kontakt med dem om en boll finns i närheten. Sen hem och käka köttsoppa/ben.
I eftermiddag blir det ett pass till i butiken med efterföljande flaskgympa medan Dante får hänga hos grannarna. Så de närmaste timmarna blir det inte många knop.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards