Direktlänk till inlägg 19 februari 2017

Hoppas Ingela får behålla paljettklänningen.

Av ohejdat - 19 februari 2017 08:43


Vi såg Rainer Werner Fassbinders "Petra von Kants bittra tårar" på Dramatens lilla scen igår. Ingela Olsson som modeskaparen Petra och Louise Peterhoff som det unga föremålet för hennes kärlekslåga. Regi av Sunil Munshi och; mycket avgörande för den starka gestaltningen: Camilla Thulin har ritat de eleganta kläderna. Långt från Fassbinders film som var sjuttiotalskt kulört. Jag gillar verkligen när teater kostar på bra kostymer. Kanske självklart för Dramaten i just den här pjäsen, men sällan prioriterat på vår egen länsteater.
Det sägs att pjäsen handlar om Fassbinders eget trassliga kärleksliv. Jag blir väl inte så starkt berörd av relationen med undergången inbyggd från början, men desto mer av Ingelas Petra som fixar att växla från snorgråten desperation till ironisk balansgång på övergivenhetens vassa kant. Dessutom är pjäsen föredömligt kort; enochenhalvtimmas enaktare, effektiv som Petra själv.

Nu är det söndag morgon och det är snart dax för Halvans limousinservice till flygplatsen (Långtbortistan väntar) och för mig att påbörja resan hem med rymdskeppet. Glad att det är söndagstrafik. Jag ska hämta jycken och sedan servera åttiotaggarna och snälla dottern en trerätters födelsedagsmiddag med anledning av att åttiotaggarpappan nu blir närmare nittiotaggare. Ja, Dante; han kommer väl mest käka ben på mattan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards