Alla inlägg den 29 januari 2017

Av ohejdat - 29 januari 2017 19:34


Jycken annekterar den härliga mattan vi köpte idag med lek, han placerar raskt ut sina leksaker och lägger sig på den när jag försöker flytta mattan lite.
Det är en afghan; ull på ullvarp med sju detaljerade bårder. Inte alls så mjuk och glansig som de persiska, snarare med sträv lugg, med livets träd som motiv. Jag kan inte låta bli att undra; vem knöt alla knutar, vem färgade garnet, spann det och vem klippte fåren? Och hur kom den till Frankfurt, innan vår matthandlare fraktade hem den till Glosoppestan? En sak är säker, den som gjorde mattan fick en väldigt låg timpeng: vi betalade bara 2400kr. Det är konstigt att priserna på orientaliska mattor bara blir lägre och lägre, de kommer ju från en orolig del av världen. Borde inte finnas frid och arbetsro för mattarbete. Men numera känner jag mig rätt ensam om att fascineras av dessa kulturskatter, så det är väl det gamla vanliga sambandet mellan tillgång och efterfrågan.

Av ohejdat - 29 januari 2017 09:03


Just nu känns det lite olustigt att snart vara på väg på lustresa till Trumps land. Jag har tänkt sedan han vann; att en så stor nation säkert har en såpass skyddande konstitution som träder i kraft om presidentämbetet intas av en elak clown som hittar på plötsliga galenskaper.

I den lilla nära världen rök jag ihop med åttiotaggarmamman i fredags. Hon kan alltså ringa och fylla min röstbrevlåda med en radda meddelanden om saker hon tycker ska åtgärdas på direkten. Och hennes krav på omedelbar behovstillfredsställelse bara ökar. Nu gällde det en lykta i trädgården som slocknat. Lyktan har ingen funktion mer än som dekoration och taggarna går inte ut under mörkertimmarna och; den står så de inte kan se om den lyser eller ej om de inte ställer sig i hallfönstret och kikar ut. Så den hamnade på att-göra-listan till nästa veckas städtillfälle. Men det fanns inte i hennes föreställningsvärld, några röstmeddelanden senare så kom "du behöver inte bekymra dig om lyktan längre, jag har ringt elektrikern, så behöver du inte gå och tänka på detta över helgen"...
Alltså; det rör sig förmodligen om en trasig glödlampa. Så jag blev förbannad och ringde upp o undrade om hon ska ta dit elektriker varje gång en lampa går sönder inomhus också i fortsättningen.
Förmodligen är det som Zorros matte säger; att gamlingar blir som barn på nytt; att de kräver omedelbar behovstillfredsställelse och allt stort och smått blir lika viktigt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards