Alla inlägg den 16 januari 2017

Av ohejdat - 16 januari 2017 17:20


Om man har ett Instagramkonto med över trettio tusen följare som bara handlar om avancerad mat och fina viner; då lägger man väl för sjutton inte upp en bild på två brända ägg?! Med texten "två stekta är bra för magen #äggfrukost".
Ägg ska stekas på medelvärme, om man använder smör kan man bryna det lite först innan man sänker värmen och knäcker i äggen. Målet är väl ändå en krämig äggula i en stannad vita?

(Inte en gula i en snorig ring av rå äggvita på en seg vit halvbränd sula, dessutom misstänker jag olja istället för smör).
#backtobasic

Av ohejdat - 16 januari 2017 13:46


Igår var det väldigt mycket söndag = hände egentligen nada. Bara vanligheter. Typ tipspromenad i isknölig terräng i skogen efterföljd av glatt bus i rastgården med åttamånaders Rhodesian Ridgeback, ett kraftpaket redan; med spelande muskler och energi långt över Dantes mankhöjd. Sen kom en Golden med kulorna mer påkopplade än hjärnan, han kunde bara nosa, klättra, jucka o lägga hakan på ryggarna: så då fick lekstunden vara slut. Man känner igen det från sandlådan, två ungar leker samstämt och sen kommer en tredje och börjar styra å ställa med var man får gräva och vem som får välta upp sin sandhink var. Ja ja.
Sen bunkrade jag käk, det var jag inte ensam om trots januarisöndag före lön o pension. Kassaköerna ringlade långa, två käringar i kön intill "förgyllde" min väntan med ett konstant gnällande, som intensifierades när de dessutom insåg att min kö gick lite kvickare. Det finns ord som många (som inte är japaner) inte känner till innebörden av; jämnmod, fördragsamhet, tålamod, acceptans, tolerans, hänsyn. Jag själv roade mig med att räkna ut hur stor del av deras återstående liv de förslösade på att tvingas vänta ca 10minuter-en kvart. Gissade att de var ca 65 år och medellivslängden för svenska kvinnor är 84 år, så de hade alltså ungefär 19 år kvar; vilket är lika med närapå 660 tusen kvartar. Men visst, man kan ju ha roligare den stunden, fast jag tänker hellre på nåt annat än gnäller, eller så spanar jag i andras korgar för att gissa vad de ska ha till middag eller vilken dietreligion de för tillfället bekänner sig till (det är väldigt många som tror på kvarg numera).
Idag är det ledig måndag och vi har gått en riktigt lång promenad i skogen och även halkat runt på isen på sjön där Dante brukar bada. Nu röjer jag i skafferiet och bakar frökex. Det är bra att det är fågelmatningsperiod, skatorna mumsar just nu på indiska kakor Halvan släpade hem för ett halvår sedan, medan fasanhonorna äter pumpakärnor med bäst-före-datum 2015 (nu blir det ett paket i taget av sånt i fortsättningen). Utgår från att fåglar skulle rata frön som är dåliga för dem väl?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards