Direktlänk till inlägg 16 november 2016

Och vad heter stöten egentligen?

Av ohejdat - 16 november 2016 19:00


Ligga på mattes fötter har blivit en ny innesport. Kan ju inte va det minsta bekvämt med tofflor och tår in i revbenen. Men kanske utståbart så länge pälsen är oklippt och funkar som lindrande mellanlägg. Då har man koll på om hon rymmer även om man somnar.

Igår var vi iväg och köpte en micro till åttiotaggarna, en gammal häck med två knappar: minuter på den ena och två effektlägen på den andra: upptining och tillagning. Via en lokal Facebookloppis; jag efterlyste en superenkel micro och typ tio minuter senare hade jag napp. Finns ju inga såna "teknisk idiotsäkrade" att köpa nya längre, iallafall inte för 120 spänn som jag pröjsade.
Idag mottogs den med misstro och skepsis. Förstås. Ma har haft det som princip att vägra micro. Tyckt det varit roligt att nobba hantverkare som bett att få värma lunchlådan. Allt ska värmas i kastrull och ugn. Även sånt klet som färdig risgrynsgröt ska ges chansen att bränna fast i en gryta. Detta är alltså kvinnan som tempererar risifruttiförpackningar i en skål med varmt vatten. Och värmer färdigrätter i vanliga ugnen i det ursprungliga plasttråget. Ja: de krymper.
Jag bar ner den i källaren direkt och sa att vi tar den i bruk efter jul. Så får tvärvägrartanten vänja sig vid tanken en stund. Kanske kommer hon att tänka på den när hon bränner vid nåt nästa gång, vem vet?
Idag var det premiär på att tvätta farsgubben i duschen. Han fick hålla i duschmunstycket själv så nu undrar jag om nån vet var man får tag i ett sånt där förkläde de har inom vården när de tvättar patienter? Eller jag får ta med en regnrock nästa gång.

Ser ni mitt fina Traderafynd? En jättestor mortel, mer än kilot tyngre än min gamla och man behöver faktiskt två (nummer ett står i kylen och hyser saffransaiolin jag gjorde till födelsedagsmiddagen igår och glömde bort). Den är helt intakt och i Kolmårdsmarmor, den var faktiskt oemotståndlig. Nån som vet vad stöten kallas? Ledtråd: växtriket, blommor&bin.

 
 
Ingen bild

Soffi

16 november 2016 23:46

Pistill?! Möjligen?! ;)

ohejdat

17 november 2016 05:14

Helt rätt Soffi!
Halvan visste också, men man ser aldrig begreppet i Traderannonserna; där står det alltid stöt.

 
Ingen bild

Malin

17 november 2016 11:27

Det visste jag inte. Man säger ju att man ska stöta kryddorna så nu har jag lärt mig något nytt.
För övrigt så har jag samma vin och exakt en likadan mortel i min ägo :-)

ohejdat

17 november 2016 14:32

Ha ha; nu skrattar jag högt, jag som tänkte att nu tar jag en flaska för att visa hur stor morteln är och då riskerar jag inte att göra otillåten reklam eftersom det inte längre finns i Bolagets sortiment.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards