Alla inlägg under september 2016

Av ohejdat - 14 september 2016 15:00


Idag kör jag dubbla arbetspass och kryddar anrättningen med en snabbutryckning till åttiotaggarna.
Om ni kan välja så undvik in i det längsta att skaffa er ett par gamla föräldrar. Visserligen är just Ma av en alldeles egen otroligt besvärlig kaliber. Idag tog hon priset igen. Ringde o gapade o tjöt som bara hon kan; Pa hade så ont så hon stod inte ut längre (hon inte han...). Drog dit på min håltimma för att skjutsa gubben till akuten, men se det passade inte för Ma skulle ha frukost först. Jag har alltså försökt nå hans vårdcentral tre dagar i rad med samma besked i örat; "vi har ingen telefonkö, var god ring igen nästföljande vardag" o det går inte att boka tid via nätet. Tyckte det var nog nu och dags att leverera patienten direkt till sjukhuset (han har haft tilltagande smärtor sedan han föll och blev liggande). Men Ma tyckte vi kunde ringa till deras läkare på vårdcentralen, hon hade fått hans direktnummer. Det visade sig att hon inte alls "fått" numret, hans privata mobilnummer alltså, utan tagit reda på det. Så hon ringde och han svarade och hon grät o tjöt o gapade som vanligt tills pappa fick ta över luren och förklara hur det kändes i ländryggen medan hon fortsatte att gapa i bakgrunden om att hon behövde ett läkarintyg av honom för att få färdtjänst. Jag försökte hyssja åt henne så Pa skulle höra vad läkaren sa som så snällt tog sig an honom på sin semester. Då började tanten slåss! Hon viftade och vevade med händerna och smällde till mig för att hon ville få undan mig och ta tillbaka luren från Pa: "jag måste också få prata med honom igen, jag behöver också hjälp med mitt intyg, ni måste tänka på mig också".
När telefonsamtalet var avslutat var mitt tålamod borta och jag sa vad jag tyckte om att hon börjat yra om sitt synnerligen ickebrådskande ärende. Och hon exploderade i det vanliga att hon hade det så svårt hon också, att jag inte visste nåt om hennes förhållande till läkaren och att hon aldrig fick hjälp och bla bla bla.
Sen gav jag Pa 2 alvedon enligt läkarens ordination och drog.

Av ohejdat - 13 september 2016 19:11


Halvans chef har en fru som har en dobbermanntik. Igår fick jag innehållet i en av hennes bajspåsar.
Idag blir det förrätt.

Braåhapåsar.

Av ohejdat - 13 september 2016 18:19


Så ringde bilsäljaren till slut igår då. Och skyllde på semester och på glömt bort det och på att jag borde ringt. Han är definitivt inte på tå inför sin uppgift den grabben. Hoppas han fått bannor av sin chef.

Jag kan konstatera att man ska nog helst undvika privatleasing. Om man av någon anledning måste avbryta i förtid, så är man hänvisad till att sälja bilen via en auktionsfirma om man inte själv kan ordna nån som är villig att ta över leasingavtalet. Auktionsfirman säljer bilen och förhoppningsvis täcker köpeskillingen både restvärdet, återstående hyra samt auktionsfirmans provision. Då borde det ju gå lätt att räkna ut ett önskat och rimligt minibelopp vid det förfarandet. Men icke.
För en väldigt avgörande parameter är nämligen hemlig; restvärdet, det vägrar bilfirman uppge.
???
Kan lika gärna bli så att man får betala mer än de återstående månadsbeloppen i mellanskillnad. Så det här är väl sista gången jag gör affärer med Toyota i Glosoppestan.
Nu får väl Mas bil stå i garaget och ticka pengar till nästa augusti då. Verkar vara det säkraste alternativet.

Så utomordentligt dumt sa Dante. Asdumt.

Av ohejdat - 13 september 2016 17:58


Dagen startade i raketfart, för jag vaknade ungefär tio minuter före jag skulle vara på jobbet och det var jag som hade butiksnyckeln. Men tack o lov iallafall inte tio minuter efter. Då gäller det att fördela tiden för det tar två minuter att åka dit så där dags på dagen. Så en minut att kissa, en minut att snabbvaska prioriterade områden på kroppen (ni vet vilka) medan kaffevattnet kokar upp, sedan två minuter att klä sig medan kaffet drar i pressokannan, sedan slurka i sig det medan man far runt o tömmer papperskorgar och sophinkar (hämtning idag) å så avsluta med tandborste och luktagott innan Halvan fick en raketpuss. Allt detta medan jycken trynade i garderoben.
Sedan laddade vi hyllorna med mousserande, med röda, vita och rosa boxar, med sprit och med öl. Svetten lackade, ventilationen är bara på under butikstid.
På detta laddades en kundvagn med åttiotaggarkäk, hämtades hund och städhink och fors till andra sidan stan.
Där fejades och grejades det. Dante gjorde dock inte många knyck, han ligger helst kvar i bilen och väntar på att få åka därifrån till Mas förtret. Om jag får gissa så gillar han inte röklukten.
Efter avklarat städpass drog vi till böljan blå. Vi hade tur för det dök upp en bjässe till rottweiler med det passande namnet Goliat som gillade att leka i vattnet och Dante var förstås med på noterna. Missade att fota badpojkarna. Nu hämtar sig min i soffan. Det tog på krafterna att skutta runt Goliat som en liten David utan slunga.

Av ohejdat - 12 september 2016 12:25

Nu är jag riktigt trött på bilfirman som inte hör av sig om morsans hyrbil.

"Hej (igen),
Jag har svårt att förstå varför jag ännu inte fått någon återkoppling.
Jag mailade dig den 25:e augusti efter att din kollega trots påminnelse 10:e augusti fortfarande inte återkommit med något besked sedan jag kontaktade honom första gången i ärendet den 15:e juni.

Hälsningar,
Ohejdat"

Hon kan ju inte köra den längre efter näthinneavlossningen, eller det kunde hon ju knappt före heller, men nu VILL hon ju inte ha den kvar. Vore tacknämligt att få saken ur världen. Känns inte alls Toyotaish att inte återkomma även om de nu kommer kräva att hon fullföljer hela hyrestiden enligt avtalet.

Av ohejdat - 12 september 2016 11:19


Idag har vi förgyllt svärmors måndagsmorgon. Med en bytta kräftor. Det finns nog ingen som blir så glad för kräftor som hon, förutom sonen hennes då.
Dantes extrahusse och extramatte hade fiskat upp fem kilo på lördagsmorgonen som vi hade lyckan att få köpa. Det var minsann inga små pyttar, utan många hade boxhandskarna på sig som den här krabaten.
Det innebär att vi äter kräftor till middag söndag, måndag och tisdag. För det tar emot att lägga hemkokta färska kräftor i frysen. Så man kan gott säga att vi är väl kompenserade för fredagens ruttna havskräftor. Jag är numera övertygad om att skaldjuren från västkusten verkligen transporteras hit till Glosoppestan till fots, det är finns aldrig ett nät musslor som inte är minst en vecka gammalt.

Vi har varit och badat i den ljuvliga septembersolen, det är en speciell känsla såna här bonusommardagar med klar hög luft och ett lugn, det var bara jag, Dante och en sothöna. Sen tyckte Dante jag förstörde den goa stämningen genom att envisas med att ta bort hår ur hans vänstra öra.

Så gissa var han ligger och trycker nu.

Av ohejdat - 11 september 2016 16:09


Tillsammans med små söta hemodlade gubbar och champagne.
Brillat Savarin.
Bättre efterrätt är svår att uppbåda en lördagskväll i Glosoppestan.

Chaource funkar också till jordgubbar.

Av ohejdat - 10 september 2016 17:12


- Jag letar efter ett vitt vin med en fågel på etiketten.
- Jaha. Kommer du möjligen ihåg från vilket land det kom eller vilken druva det var?
- Nej tyvärr, men jag tror att det egentligen är bilden av ett berg på flaskan, det är nog inte en fågel.
...
*leta leta leta
- Kan det möjligen vara den här då? Här är ju ett berg och bildformen påminner ju om en fågel?
-Jamen javisst! Där är det ju! Tack! Det är ju faktiskt inte alls likt en fågel.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards