Alla inlägg den 16 september 2016

Av ohejdat - 16 september 2016 09:55


Fixar å donar.
Det är tur man bor i ett ganska skräpigt område när man har en hund som sätter sig och lägger kabel fem(!) gånger på morgonpromenaden och man bara har fyra påsar med sig. När jag anade varthän det barkade så började jag fiska upp påsar ur buskagen: en liten blå ClasOhlson, en tunn men hel fruktpåse och en Systempåse. Måste ju föregå med gott exempel när man skäller på andra som inte plockar upp efter jyckarna. Det var väl det där förbaskade fläskläggskokets rester som renderade Dante flitiga morgonbestyr.

Imorgon ska vi ha ett litet kalas och jag jobbar både idag och imorgon, så mina bestyr har jag påbörjat.
Tänkte börja med en rödbets- och chevresallad med honung och rostade pinjenötter, till det en Sauvignon Blanc som gifter sig väl med getost.
Efter det lamminnerfiléer med svamprisotto, madeirasås och rostade tomater, till det ett mustigt sydafrikanskt vin på portvinsdruvor.
Avslutningsvis en björnbärspaj med vaniljsås, en Moscato d'Asti till.
Halvan bjuder på Singapore Sling före och Irish Coffee efter.
Låter det ok?
Pajen står i ugnen och vaniljsåsen är färdig och polkabetorna kokta. Ska plocka tomaterna nu för när jag kommer hem ikväll är det ju mörkt och sen sno ihop madeirasåsen innan det är dags att fara till butiken.

Dagens fråga är till er;
Är det kul och lärorikt att vara med i Munskänkarna? Nån som vet? Jag vill gärna lära mig mera om vin, men inte hänga med människor som bara använder vin som klassmarkör och inte har ett egentligt genuint intresse. Om ni förstår vad jag menar.

Det var en kvinna i butiken som föreslog det efter att jag kommit med i hennes tycke intressanta förslag till provningen hon skulle hålla hos Munskänkarna i grannbyn, de skulle lära sig skilja på mjukt-strävt, hög och låg syra samt kvalité-enkelt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards