Alla inlägg den 4 september 2016

Av ohejdat - 4 september 2016 19:48


Jag är mer mosbricketypen när det gäller vägmat, men Halvan klämmer gärna en hamburgare.
Nu är vi två timmar hemifrån om herrn fortsätter att stå på som om han fortfarande var på fri fart-Autobahn.

Av ohejdat - 4 september 2016 17:04


Medan Halvan kör genom ett regnigt Danmark och magen börjar knorra så är det härligt att tänka tillbaka på fredagens finlunch i soliga Avize.
Anselme och Corinne Selosse driver mycket framgångsrikt champagnehuset Jaques Selosse på ett biodynamiskt vis (det är t.o.m svårt att få köpa en flaska som gäst). Huset är känt för otroligt krispiga lagringsdugliga viner. 2011 byggde paret Selosse om Chateau Koch till Hotel & Restaurant Les Avisés. Det har blivit ett vackert och exklusivt boutiquehotell med elva rum och en berömd gourmetrestaurang som drivs av Stéphane Rossillon som tidigare var närmaste medarbetare till Anne-Sophie Pic (Maison Pic i Valence), världens första kvinnliga kock som förvärvat tre Michelinstjärnor.
Jag hade bokat ett bord till lunchen, man blir serverad dagens trerätters för 39?. Och tro mig; det är värt det. Vi satt ute på terrassen och serverades av Nathalie Rossillon som var nästan fånigt lik skådespelerskan Maria Kulle.
Förrätt; halstrad tonfisk med melon och getostcreme. Varmrätt; torsk med grönsaker och svart ris med yuzuskum. Efterrätt; pannacotta med bär. Allt vansinnigt gott, torsken var nog den bästa jag ätit och jag har ätit många perfekta torskryggar i mitt liv. Och man svimmar inte av champagnelistan, det finns alternativ från 50? per flaska och uppåt. Sen får man stå ut med att det dyker upp eleganta fransyskor, nyrika norrmän och kineser som inte förmår uppskatta maten. Nathalie tog hand om oss alla.
Så vill du ha en fantastisk matupplevelse i en tjusig miljö när du besöker champagne så boka ett bord här. Lunch gör nog minst hål i plånkan. Det slår La Briqueterie och Les Berceaux med många torsklängder.

Av ohejdat - 4 september 2016 01:57


Fan.
Inatt sover man inte dåligt bara för att man lyssnar efter ljudet av krossat glas. Utan för att man ligger på en jätteplastsäck fylld med ljummet vatten. Jag snurrar ett antal varv i timmen, i vanliga fall alltså, det går liksom inte här. Tur chauffören verkar sova gott iallafall; sågverket är igång.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards