Alla inlägg under augusti 2016

Av ohejdat - 27 augusti 2016 23:35


Snälla grannen bjöd på rariteter från förrådet efter vi delat en flaska färdigblandad Bellini.
Kolla in årgången; smakade sherry som amontillado. Överraskande gott.

Av ohejdat - 26 augusti 2016 13:44


Jäklar vad varmt det är!
Hunden har däckat hos grannen.
Jag är hemma på snabblunch (Halvan; jag har snott ihop Caesardressing om du vill hoppa över grillningen ikväll). Hade jag anat detta väder skulle jag ju inte så bredvilligt erbjudit mig hoppa in idag för kollega som skulle på släktträff.
Men, men, det är bara att tuta å köra å sälja rosé, cider och öl så hyllorna snart ekar tomma.
Ikväll ska vi åka och ta ett dopp i en fin liten badsjö och hoppas att det ska va lite folktomt på stranden så även Dante kan va med, men det är väl rätt låga odds på det. Annars får vi väl åka till hundbadet igen.

Av ohejdat - 25 augusti 2016 22:21



Hade åttiotaggarna på schemat. Det var väldigt viktigt att jag ordnade så att bilen startade eftersom snälla dottern skulle komma hem några dagar. Det ingår vägassistans i hyravtalet så det var bara att ringa. Enkelt jobb; bara ge batteriet en kyss.
Bärgarn sa "du kunde sagt att det var huset med arga hunden så hade jag hittat hit direkt".
? Nä det var inte Dante som avsågs. Utan den spattiga softie som åttiotaggarna hade på den tiden de var sjuttiotaggare. En galen understimulerad terrier utan någon somhelst uppfostran. Bärgaren hade varit sopåkare tidigare. Terriern hade hängt i hans handskar varje vecka. I tänderna alltså. Lögn å förtal hävdade Ma. Förstås.


Snälla jycken var värd ett dopp efter den tråkiga dagen.

Av ohejdat - 24 augusti 2016 09:33


Imorse gick vi en lång runda, alldeles tomt i rastgården som vanligt så dags och kanadagässen hade dragit vidare från badviken, kvar låg bara en massa dun och kletiga korvar. Men harar finns det gott om, det tycks som om sommarens alla nyfödda harpaltar överlevt (utom den då; som Dante fick fatt i). De är överallt och de springer, sitter blickstilla, står och vädrar eller betar eller trycker i gräset, Dante har fullt upp. Mina nej biter lika dåligt på honom som på familjens Pokémonjägare.
Om det finns nån läsare som har nåt tips på hur man får honom att skippa harjakten så tas det tacksamt emot. Oroar mig för att han ska dra omkull snälla grannen när hon passarn.

På gårdagens morgontur så träffade vi en schäfer med samma armbågsskada som Dante, han hade haft så ont i sommar och bara legat i farstun och gnytt. Matten hade gett honom MSM och var övertygad om att det var anledningen till att han blivit bättre. Hon hade också varit hos vår stjärna på titthålskirurgi som erbjudit sig att rensa bort eventuella lösa broskbitar och jämna till ledytan, men lämnat samma dystra besked att skadan inte går att åtgärda, bara lindra.
Så nu åkte burken med MSM fram här hemma igen, jag har skippat det ett tag för att jag haft dåligt samvete för att det smakar så otroligt beskt. Men hundar kanske inte har smakreceptorer för det?

Av ohejdat - 23 augusti 2016 06:55


Den ställdes igår till en kollega;
Vilket vin passar till surströmming?
Ja, den var inte lätt.
Men vi enades om ett torrt vitt på t.ex riesling.
Inte nog med den salta och stinkande fisken, så brukar man ju vräka på smakdödande rå lök också. Så köp nåt billigt, för oavsett vinval så lär det få spela andrafiolen.

Få jag ge ett serveringstips avseende denna faktiskt goda fisk?
Det är lukten som är grym, så öppna burken några timmar före, häll av spadet och skölj av firrarna med kallt vatten, häll av allt restvatten. Låt den sedan stå på vädring tills det är dags att servera med tunnbröd, smör, mandelpotatis, västerbottensost och rå lök. Världens enklaste kalas att ordna; koka potatis och skiva lök: klart.
Smaken påminner om sardeller (lukten om nåt helt annat).

Av ohejdat - 23 augusti 2016 06:33

Bästa måndagsmiddagen i mannaminne.
En halv hummer serverad med brynt smör till en halv flaska champagne i Halvans sällskap.
Bättre souvenir från Göteborg kan iallafall inte jag komma på.

Av ohejdat - 22 augusti 2016 08:00


Så här kan det se ut i baksätet när man hämtat sin hund på hemvägen och den som passat jycken varit yrkesverksam som bagare. Det doftade ljuvligt hela vägen hem.


Och förutom hund fick vi med oss den här rackaren hem. Ursprungligen från Skottland. Fast han lever inte längre.
Får bli middag ikväll. Faktiskt en helt okej måndagmiddag enligt min mening. Särskilt som inledning på en skärpatillsigomgång. Trodde jag skulle smalna till mig över den här sommaren och all flaskgympa, men icke; musklerna har kommit, men inte bytt plats med fläsket, tycks samsas utan problem.
Nu blire hårda bud ett tag, på vårat vis: utan kolisar. Det brukar funka iallafall tillfälligt både för Halvan och mig, så länge man sköter mathållningen själv och inte måste förlita sig på andras matlagning.
(Så återstoden av baksäteslasten åker in i frysen).

Av ohejdat - 21 augusti 2016 07:54


Vaknar till ett Göteborg inhöljt i dimma.
Lördagen innehöll shopping, Halvan köpte godsaker i fiskaffären, medan jag köpte festnödvändigheter som hårspray och ögonpenna. Sedan slog han även helt överraskande till på en bunt skjortor. Med Halvan i en klädbutik har man ungefär fem minuter på sig att komma till avslut; innan han vill rymma fältet och strunta i det hela. Med en engagerad säljare inblandad kan det tillfälligt öppna transferfönstret då kläder byter ägare förlängas till kanske tio minuter. Igår underlättades besluten av att det var skjortor av märke, modell och storlek han redan har hemma. Till halva priset. Och han slapp prova.
Sedan tog vi vagnen till Wagner. Sjömagasinets sista upplaga av sommarbuffén. Havskräftor, rökta räkor, sillar, torsksallad och de krispigaste haricot vertes jag nånsin ätit. Hade kunnat ägna mig åt dem och torsksalladen enbart, men det fanns ju så mycket annat, världens godaste hovmästarsås till exempel. Och vitello tonnato. Och sashimi. Och bouillabaisse.
Efter denna champagnelunch var en lur i lånesängen mer än nödvändig. Innan kvällens kalas. Cocktailparties är avancerade grejer, man måste kunna välja mellan drajor, bellinis, mojitos, cosmopolitans och manhattans. Eller ta allihop i tur o ordning. Och kunna mingla. Jag inser att jag blivit något ringrostig avseende den konsten eller kan det va att jag inte bryr mig längre? Men kul hade vi och jag fick till och med dansa med Halvan innan vi gick hem genom ett regnvått Göteborg fyllt av folk som rullade lördagshatt under augustifullmånen (nästan då).
Under eftermiddagsluren drömde jag förresten att min syster; snälla dottern varit hemma hos mig och skruvat ner och lagt beslag på en vägghylla i köket och att jag blev så arg att jag viftade med största kökskniven och råkade göra ett rejält hack i bänkskivan.
..,

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards