Alla inlägg den 16 juni 2016

Av ohejdat - 16 juni 2016 17:59


På Bomans hotell i Trosa. Vi bor i White Room. Halvan surar; förra gången hade vi ett rum med uteplats, badkar och stor dubbelsäng. Nu blev det mera som en jungfrukammare med två små förskrämda enkelsängar på anständigt avstånd från varandra.

Imorgon när Halvan konfererar så undrar jag om någon vet vad man gör i Trosa ett par timmar?
Förutom kollar in det lokala utbudet på Bolaget förstås.

Av ohejdat - 16 juni 2016 12:11


Återstår att se om åttiotaggarna verkligen är med på tåget. Men jag har via mail bett kommunen om hemtjänst för deras räkning. Det var ett tag sedan, så jag skickade ett påminnelsemail idag och frågade helt enkelt om det var nåt formfel i min ansökan kanske? Då blev det fart; en timma senare var både taggarna och jag uppringda och ett möte bokat efter midsommar.

Ma oroar sig för att det ska vara olika personer varje gång och att de ska bli uppjagade i ottan. De brukar nämligen masa sig ner till frukost vid tidigast elvasnåret. Det är inget nytt, jag minns min barndoms morgnar med tyst ensamlek med lego medan de sov kvällsruset av sig. Många hus med trapptak blev det. Skulle man göra nåt med en kompis familj med mera "normala" tider, fick man klä sig och fixa frukosten själv.

Förmodligen tycker hemtjänstpersonalen att det bara är bra, så slipper de stressa med morgonbestyren hos taggarna när alla andra normalalerta gamlingar också vill ha hjälp.

Av ohejdat - 16 juni 2016 09:22


Idag kan den som vill stajla lite med sin bildning påpeka för andra att det är Bloomsday.
Det är alltså den dagen som skildras i James Joyces roman "Ulysses". Har absolut inget att göra med gourmanden Edward Blom. Bloomsday har firats sedan femtiotalet. Huvudpersonen i boken; Leopold Bloom tillbringar dagen den 16:e juni 1904 i Dublin och boken beskriver många platser som man fortfarande kan besöka om man vill följa i hans fotspår.
Jag köpte givetvis mitt exemplar av boken i en bokhandel i Dublin som litteraturnördig universitetsstudent på min sjunde tågluff. Den boken står fortfarande oläst i bokhyllan. Alltså; jovisst har jag läst boken, fast översatt till svenska.
Kan väl inte va fel att köpa böcker och släpa runt på i ryggsäcken en månad på resande fot, böcker som man planerar läsa som pensionär? Kallar det förutseende och förberedd.

På samma resa lärde jag mig dricka stout. Och att vänta på en; "darling take a seat, this one takes some time to be drafted".

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards