Alla inlägg den 15 maj 2016

Av ohejdat - 15 maj 2016 19:59


Våra guldfiskar har ju alltid varit pigga på en bit mat och kommit simmande i dammen när man passerat. Idag syns inte en enda firre till och vattentestet tyder på förhöjda nitritvärden. Nitrit (N02) är giftigt för fiskar, medan nitrat (NO3) är ofarligt. Fel mikroorganismer har tydligen haft en explosionsartad tillväxt de senaste dygnen. Nu byter jag vatten och ska beställa snälla bakterier.
Men tänk om det inte är så att fiskarna gått ner i djupgraven och gömt sig? Kan det ha varit en hungrig häger här? Har hört om såna glupska fåglar som tömt en damm på dess fiskbestånd på en natt. Eller beror nitriten på att det ligger fyrtio döda guldfiskar på botten? Men döda fiskar flyter väl?

Av ohejdat - 15 maj 2016 17:49


Fem timmars flaskgympa på en söndag. Imorgon kommer du inte hitta mousserande, vittvin, cider och starkvin på samma ställe som förut i butiken.
Och jag kommer förmodligen inte kunna sitta på min rumpa.

Sen drog jag o Halvan till teatern för att se sista föreställningen av Kristina Lugns "Idlaflickorna". Jag är väldigt förtjust i hennes dramatik (och poesin). Det finns nåt i det vackra och samtidigt skruvade språket som träffar så rätt och berör med ett överraskande igenkännande. Tyvärr var det väl några gubbar i publiken som tyckte det bara var skoj och gapflabbade åt varje replikskifte. Och som vanligt sänkte vi genomsnittsåldern med vår närvaro.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards