Alla inlägg den 12 maj 2016

Av ohejdat - 12 maj 2016 22:47


Idag har jag faktiskt varit lite hygglig. Dante å jag passerade på vår kvällstur en ivrig ung arabisktalande kille som försökte lära sin mamma klädd i hijab att cykla på gångvägen.

Det gick inget vidare. Först och främst för att sadeln var för hög och sen för att grabben inte fattade att han behövde följa med och hålla i så inte cykeln välte. Så jag lade min bekäftiga näsa i blöt och sa att det skulle gå lättare om de sänkte sadeln, men de hade ingen skiftnyckel, så då fick jag ju fullfölja min förnumstighet, så vi gick hem och hämtade verktyg å sänkte sadeln.

Nu gick det bättre, men mamman hade problem med att bara trycka pedalerna framåt, det blev lika ofta bakåt. Hon sa "jag vill lära mig svenska och jag vill lära mig cykla, jag kan ju köra bil!" Det finns ju en del länder där det inte anses lämpligt för tjejer att cykla. Kul att hon ville lära sig.

Vi kämpade på ett tag tills Dante tröttnade på att springa bredvid matte som höll i pakethållaren. Så vi gick vidare efter att ha önskat dem lycka till. Det var en å annan som blängde sedan när jag gick på hundpromenad med två skiftnycklar i näven.

Av ohejdat - 12 maj 2016 20:22


Halvan instagrammar från Långbortistan; en bild på en rastplatstoalett med hashtaggarna #nopaper och #nödenharingenlag, blir nog en jobbig hemresa kan man misstänka.
Stackarn.

Imorgon fyller åttiotaggarmamman 85 och hon har önskat sig en trerättersmiddag i present. Det blir lågtempererat långbakat ankbröst med risotto och apelsinsås till. Efter havsplock till förrätt, hos taggarna dricks det ju drink före maten och det kan vara ganska länge så det blir bäst med drinktilltugg. En minivariant på Mas favorittårta till efterrätt. Den är en riktig favorit, den är så himla enkel och har en så "vuxen" smak.

Världens enklaste tårta:
1. Sätt varmluftsugnen på 200 grader eller vanliga ugnen på 225. Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform och smöra kanterna.

2. Riv 1 hekto mandelmassa per ägg. (Jag använde springform med diam 24cm och då räcker det med ett 400gspaket mandelmassa till 4 normalstora ägg.)
3. Vispa ihop äggen med den rivna mandelmassan, det blir aldrig en slät smet, det är ok om den är lite grynig.
4. Häll smeten i formen och grädda i 25 minuter ganska långt ner i ugnen.
5. Kolla att kakan är färdiggräddad och låt den bli avsvalnad till rumstemperatur. Har den pöst upp och blivit fluffig kan du helt barskt trycka ner den lite försiktigt med handflatan, botten ska vara rätt kompakt.
6. Bred ett lager svartvinbärsgelé noggrant över kakan, skulle gissa ca 3mm tjockt, det brukar gå åt närmare 1,5 såna där småburkar som ser ut som dricksglas till den här storleken. Det är lite joxigt att bre gelé, har man en så kallad lilleman eller palettkniv så underlättar det.
7. Sista momentet är grädden. Lösvispa grädden bara; så du har vispmån kvar; sikta i kakao och finmalt snabbkaffepulver genom en sil och sätt smaken efter eget tycke, jag tar 1,5 msk kakao och 1 msk kaffe till denna. Grädden SKA smaka bittert, för den gifter sig sen med det söta från svartvinbärsgelén och mandelbottnen.
8. Smeta ut grädden på och runt kanterna på kakan, sikta lite kakao ovanpå.
Du har nu en tårta som är godast dagen efter och som smakar gott i dagarna tre. Grädden liksom styvnar av kakaon och kaffet så den får inte pyspunka efter en dag som en prinsesstårta.

Servera gärna en liten bit (den är mäkta mäktig) till efterrätt. Ett glas dessertvin från Portugal sitter som en smäck till ;-)

Ska försöka komma ihåg att fota slutresultatet imorgon förmiddag. Den är godare än den är vacker dock.

Av ohejdat - 12 maj 2016 11:17


Ser ni hunden i rastgården?
En liten svart prick en bra bit till höger om hussen.
Honom ser ni va?
Iförd röd jacka sitter han försjunken i sin mobil och stirrar stint ner i skärmen medan hunden skuttar runt och skäller oupphörligt.
Ser ni kvinnan med schäfern längst till höger? Alltså utanför den nedre grinden.
Hon verkar ha gett upp att få kontakt med mobilhussen för att kolla om det är okej att komma in.
Oss ser ni inte.
Dante och jag står vid den övre grinden, vi ger upp efter en stund, verkar ändå inte vara nån kul lekkamrat som bara tokskäller.
Äh, vi går hem Dante!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards