Alla inlägg den 13 mars 2016

Av ohejdat - 13 mars 2016 16:53


Här var det grå kalufser överallt man såg. Och det är faktiskt inte Pensionärernas RiksOrganisations årsmöte. Vi tror att det kanske finns tre personer i salen som är yngre än vi.

Det är inte lätt att hitta en förening när man passerat femtio som man faktiskt sänker medelåldern i när man går med.
Här gick det alldeles utmärkt. Det är vänföreningen till Glosoppestans konstmuseum som har årsmöte. Jag fick medlemskap av Halvan i julklapp. Det är ett riktigt fint museum med en fantastisk samling svensk nutidskonst och ofta väldigt spännande tillfälliga utställningar. En tröst ihop med ostaffären då.

Av ohejdat - 13 mars 2016 13:37


Jag dräller ju hemma sedan några år. Inga lönebesked att läsa alltså. Först var det en massa skojigt jobb att fixa som takmålning, golvläggning, putslagning, medan det numera är mest Sisyfosarbete som tvätt, städning, matlagning och hundpassning samt ett och annat mindre projekt som byte av dörrblad.
Det blir inte det orangea kuvertet tjockt av. Hade tänkt mig en framtid som speckare; köpa renoveringsobjekt, fixa till och sen sälja, men hängde inte riktigt med i prisspiralen, tyckte vinstmarginalen åts upp av renoveringsutrymmet. Men vi klarar oss gott på det vi redan har och Halvans lön.
Omkostnaderna är inte särskilt höga trots att vi handlar dyra ostar.

Men man blir kanske lite ellers av att gå hemma. Jag har gjort två försök sedan jag lämnade mitt intensiva mäklarliv i Göteborg; en gång som försäkringsförmedlare (pallade inte att ta rast exakt fem i tre till kvart över och sedan bli blängd på om jag gick till damrummet vid ett annat tillfälle, ville heller inte vilseleda kunder, men det är snarare en historia för Plus eller Uppdrag granskning) och en andra gång som assistent till kvinna som egentligen behövde en god man (det var för eländigt för mig och Dante att bevittna från första parkett).

Så jag har tänkt tredje gången gillt. Det måste bli bra. Bra för mig. Bra för Halvan och Dante. Och hållbart långsiktigt. Nu har jag sökt ett jobb, som sommarvikarie, tänkte att det kunde funka som en provanställning, både för mig och för företaget. Men jag har inget besked ännu och fick ett väldigt bryskt kort svar när jag gjorde en försiktig propå; "det är inte klart än". Fast jag tror jag passar mer än perfekt där.

Nähä, när då då? Ska jag bara vänta och kanske inte få nåt besked alls? Jag tror jag framstår som en ganska skum typ om man läser mitt cv; hur kan en stadig start med tekniskt gymnasium leda till prästutbildning och fastighetsmäkleri via processindustri och kriminalvård?

Nu har jag hittat ett nytt spår att leda in mina och andras fötter på;
Medicinsk fotvård.
Kan utföras hemma i det för stora huset. Det är stor efterfrågan i Glosoppestan. Man kan arbeta privat eller på avtal med vårdcentral. En bokningsbar hemsida, en behandlingsstol, en balja och lite verktyg (och en redigt bra förstoringslampa) samt en ordentlig utbildning på Axelssons.
Utbildningen är ett halvår i... Göteborg!!!:-)
Kostar en slant, men sen är det bara att sätta igång.
Är det nåt jag missat med detta? Visst blir det väl inte lika välfylld pengapung som i mäkleriet, men en strid ström av glada och nöjda kunder och fria arbetstider. Dante kan bli receptionist.
Är det nån som kan komma på var skon klämmer;-)?
Okej, fötter kan ju vara rätt möttiga, men man har ju handskar och då blir ju förbättringen desto synligare.
Halvan tycker heltidshalvåret blir besvärligt ur hundsynpunkt. Men sen behöver vi ju inte ordna passning i det långa loppet.
Vad säger ni?
Jag har googlat och läst o kollat alla möjliga filmer om fötter o fotvård och mailat de två branschorganisationerna. Halvan känner till två terapeuter via deras makar som man kanske kunde få lite inblick i fotvärlden via. Jag har ju dessutom jobbat några år som diplomerad massör (ibland är det lättare att räkna upp vad jag inte jobbat med) på en hudvårdssalong så lite anatomi och rörelseapparatlära sitter redan.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards