Alla inlägg den 2 mars 2016

Av ohejdat - 2 mars 2016 18:55


Tror inte jag sett Kayo på scen förut.

Av ohejdat - 2 mars 2016 17:45


Dante som inte verkar ha appen Klart.se tror att han njuter av årets och gatans sista snöfläck.
Pytt heller. Vi som håller koll på prognoserna vet att det väntas snöfall i flera dagar.

Idag har jag tagit bort mer öronhår än jag nånsin anat kunde gömma sig under hans lurviga lappar. Har nästan dåligt samvete, men han har inte kliat sig och det är fin vitrosa hud i innerörat. Men nu går han och ruskar på skallen var femte meter. Känns väl ovant bart och naket.

Av ohejdat - 2 mars 2016 13:05


Igår var jag i det lite finare grannområdet (där Halvans brorsa bor) och hämtade bokreapaketet i Ica-butiken.
Precis när jag skulle gå in, så kom två brandbilar farande i full knyck och alla blåljus och tutor på, de svängde in på gatan precis mittemot affären och ovan radhustaken kunde man se svart rök bolma. När jag kom ut igen vällde grå och sedan vit rök upp. Då vet man att släckningsarbetet är i full gång för det är ångan från vattnet som späder ut den svarta sotröken.

Jag tror det är fjärde gången på ett år som det brinner i just det området, så jag åkte hem och tänkte på pyromaner och hur en sådan läggning funkar: att man inte kan få ro i sin oroliga själ förrän man ser gula flammor obönhörligt tugga i sig ett hus.

Idag står det emellertid i tidningen att en anmälan om allmänfarlig skadegörelse upprättats. Det brukar betyda sängrökning eller balkongrökning. Sängrökning brukar resultera i att det tyvärr inte finns nån att rädda eller ställa till svars.

Vi tog dagens morgonpromenad förbi för jag är minst lika nyfiken av mig som Dante. Det ser ju inte så illa ut. Man ser att balkong nummer 2 är svart, men inte mer. Men sedan insåg jag att högen som ligger intill gaveln är det gamla yttertaket. Så de har fått slita bort dessa plåtar för att kunna släcka den vindsbrand som jag gissar utvecklats från en brinnande fimpsamling i balkonghörnet. Och antagligen är hela övervåningen nersotad och vattenskadad.

Jag har varit slarvig med eld. Och dessutom rökare. Men blivit klokare med åldern. Vi har ett askfat med tätslutande lock i rostfritt stål för gästande uterökare. Jag satte upp nya brandvarnare för ett par veckor sedan och vi har en 6-kilos brandsläckare stående i hallen.

Vill minnas att jag läst att kaffebryggaren är den vanligaste brandorsaken i ett hem. Kan det stämma fortfarande? Nu när alla unga bara kör snabba kaffepoddar? Även torktumlaren är en bov i dessa sammanhang; en massa textilludd och värme ihop. Jag brukar stänga av den när vi går ut.
Nära oss brann det två gånger förra året med grillen som orsak, ena gången en kolgrill som ställts in i ett förråd för tidigt efter användning och andra gången var det en gasolgrill som fick nåt vajsing med gastuben.

Så har du en brandvarnare; kolla om den funkar och har du ingen: skaffa en (såg att de kostar 99 spänn där på Ica).

Av ohejdat - 2 mars 2016 12:23


Man blir trött av att visa tänderna för bästisen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards