Alla inlägg den 10 februari 2016

Av ohejdat - 10 februari 2016 18:23


Vad sägs om att kalla den där kross pinnen för stöt? Eller ännu elegantare; pistill?

Av ohejdat - 10 februari 2016 18:07


Det finns dropin hos distriktsveterinärerna i Glosoppestan, idag mellan 16-18.
Eftersom vi hört om att fästingarna redan är ute och kliver, nyväckta och blodtörstiga och jag själv såg en röd liten jäkel försöka lifta med Dante igår så var det dags.
Halvan ville inte han skulle ha fästinghalsband i år, utan att vi skulle prova med Bravecto: en tuggtablett som ger skydd i tolv veckor. Det aktiva ämnet stannar i underhudsfettet och fästingarna dör när de försöker bita sig fast. Blir lite dyrare, men smidigare och estetiskt bättre än ett alltmer lortigt vitt gummihalsband som ska av vid lek och bad. Biverkningar verkar bara vara relaterat till själva intaget av medicinen; Ulrikrisk.

Så fem över fyra kom vi in, Dante var väldigt misstänksam, han är väl veterinärtraumatiserad för livet efter kastreringen antar jag.

Framförde mitt ärende till sköterskan som försvann iväg till en kloklippning. Vi ägnade oss åt motvillig hundvägning; 29,5kg under tiden. En briardhusse anlände, skulle vaccinera sin oroliga kille som lämpligast fick sitta kvar i bilen och vänta. Veterinären susade förbi med svettig panna och fick besked om vikten. Kloklippta schäfervalpen kom ut med sin husse med sköterskan och veterinären kom med ett gult papper hon räckte till sköterskan. Schäfervalpshussen betalade och gick, med kvitto och recept. Sköterskan ropade upp Dante och undrade vad för vaccination det var som han skulle ha? Jag blev lite förvånad; nej men han ska ju bara få ett recept på fästingmedel? Det var ju briarden som skulle vaccineras. Men oj, sköterskan fick springa ut på parkeringen och haffa schäfervalpshussen som hade fått receptet på fästingmedel för hund i viktklass 20-40kg.., den lilla tiken vägde nog ännu inte ens fem kilo.
Sen fick jag receptet och läste att jag skulle ge en tablett i samband med måltid, men receptet var på 3x2 tabletter (det blir tre tillfällen per år om man ska täcka hela fästingsäsongen). Så jag frågade veterinären om det egentligen skulle stå att jag skulle ge två tuggtabletter per tillfälle? Hon ryckte tillbaka den gula lappen och insåg att hon förskrivit två års förbrukning; dosen och styrkan var rätt, men inte förpackningen. Så hon handändrade med bläck så pappret gick sönder. Till slut skrev hon ett helt nytt medan sköterskan började skriva in briarden med fel personnummer...

Men det kostade inget iallafall, men än ett lite naggat förtroende hos en lite bränd matte.

Syns det att han är nyklippt?

Av ohejdat - 10 februari 2016 17:36


Klarna verkar vara ett riktigt skitföretag.
Jag fattar inte att företag med internetförsäljning fortsätter att anlita dem.
Gå in på deras Facebook och läs recensionerna. Det är skrämmande läsning och deras affärsidé tycks vara att få kunden att misslyckas att betala i tid så de kan överlämna kravet till deras egna inkassobyrå och smälla på en massa kostnader.
I julas köpte jag ölglas till Halvan från Royal Design (som äger Cerverabutikerna) och betalade med kreditkort via Klarna. Sedan insåg vi när Halvan öppnade paketet att de var grymt stora, så jag beställde en returfraktsedel och beställde och betalade återigen via Klarna för en mindre glasmodell. De bamsiga glasen returnerades och jag har fått bekräftat av Royal Designs kundtjänst att de är mottagna och att Klarna förbehåller sig rätten att ha 20 arbetsdagar på sig för återbetalning. De nya glasen är restnoterade och kommer ska komma till lagret imorgon. Så Klarna och Royal Design har två omgångar pengar och snart två omgångar glas hos sig, medan jag har ingenting. Nada. Noll. Mer än att jag ligger ute med två omgångar pengar för nåt jag inte har. Och det regnar.
Så idag tog jag kontakt med Klarna;

"Hej, jag väntar på en återbetalning från en retur till Royal Design. Returen skedde 7/1, idag är det den 10/2. Enligt RD ska återbetalningen ske inom 20 arbetsdagar. Det har det definitivt gått nu."

"Hej!
Jag kikar gärna närmare på varför återbetalningen har dröjt. Vad är ditt personnummer eller OCR-nummer?
Mvh, Elin"

"Tack Elin; xxxxxx-xxxx. Mvh, X"

"Tack själv! Ditt köp från royaldesign.se ligger än så länge som en reservation vilket betyder att ingen retur har registrerats på köpet ännu. Därför har heller ingen återbetalning kunnat startas.
Jag rekommenderar dig att du hör av dig till Royal Design för att se vad som har hänt. Så snart de registrerar en retur kommer en återbetalning att skapas och du har vanligtvis pengarna inom sju bankdagar på ditt bankkonto.
Mvh, Elin"

"Men nu verkar det väl ändå vara lite väl snurrigt hos er. Mitt köp som ligger som en reservation avser de glas jag köpte istället för de jag returnerade. Dessa betalade jag också med kort via er. De är restnoterade och ska komma in 11/2 (imorgon). Jag har pratat med RD och de bekräftar returen av den förra beställningen och hänvisar till Klarna. Så bollen ligger hos er och jag ser fram emot en snabb återbetalning med tanke på att ni överskridit tiden, vilket kastar skugga både på er och RD:s affärsverksamhet. Att man ska behöva tjafsa om sin rätt till återbetalning när den klart och tydligt framgår av köpvillkoren!"

(Jag har redan gått den här matchen mot dem avseende ett skoköp för ett par år sedan.)
Det här borde väl vara nåt för konsumentprogrammet Plus på tv att bita i istället för att göra upprörda reportage om vanillin.

Fortsättning följer.

Klarna är en koncern som förmedlar säkra e-betalningar och har haft rakettillväxt och omsätter nu mer än 6 miljarder. Det grundades för tio år sedan av tre svenska Uppsalastudenter, men numera är också ryssen Yuri Mildner delägare, han är även delägare i Facebook, Twitter och Groupon (som gav upp i Sverige i vintras).

Av ohejdat - 10 februari 2016 10:06


Det går åt mer torkad lever än schampo.

Av ohejdat - 10 februari 2016 08:29


Det finns ju en massa saker här i livet som inte alla gillar.
Kom att tänka på detta idag när jag tittade igenom en lista med utbildningar och såg att man kunde gå en kvällskurs i decoupage. Det tillhör definitivt saker jag inte förstår mig på; vaddå pappslöjd?, klippåklistra för vuxna tanter, sånt meningslöst pyssel. Men jag har en Facebookvän som har det som huvudsaklig hobby och hon brukar lägga upp bilder på sina alster och jag brukar tänka elaka tankar om dessa.

Efter att jag tänkt på decoupage så for tanken vidare längs vägen som är kantad av saker jag inte förstår mig på att uppskatta, men vet att väldigt många andra gör det:
Deckare - jag blir bara rastlös och stressad av att läsa dem, särskilt i undergenren psykologisk thriller med en massa detaljerade beskrivningar av grymheter.
Melodifestivalen - det känns som om det är direktsändning från nåt sångochdansgymnasiums fritt valt arbete.
Grön paprika - smakar kart.
Julen - behöver inte kommenteras egentligen, den är bara för mycket helt enkelt, för mycket måsten, för mycket kommers, för mycket kletig glögg.

Sen finns det ju grejer som jag diggar som jag definitivt vet att många andra dissar:
Opera - här och där finns stycken som ger mig ståpäls i håret jag inte har på armarna.
Surströmming - nåja; inte raparna då, dagen efter.
Trädgårdsarbete - både det lite trista och enahanda som att klippa gräs och gräva upp ogräs, som det betydligt roligare att plantera ut egenuppdragna plantor och skörda hallon o tomater.

Men vad hissar och dissar du? Har du nåt på nån av listorna som förvånar? En oväntad aversion eller överraskande vurm?
Chockera mig. Inspirera mig.
Det gäller alltså inte självklarheter som att ogilla fästingar (vi ska till veterinären idag för att få recept på motmedel, vi har hört att de börjat röra på sig).

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards