Alla inlägg den 15 januari 2016

Av ohejdat - 15 januari 2016 11:28

Av ohejdat - 15 januari 2016 08:37


Är Quentin Tarantinos nya film värd lite mer än tre timmar av ditt liv? Och ett ganska stort uttag ur din biokassa?
Det skulle jag och Halvan ta reda på igår tillsammans med ca 70 av Glosoppestans invånare. Här har det inte gått att ordna en duk för 70 mm Panavision, men det räckte gott som det var.

Jo, svaret kommer direkt: det är den. Fast den är inget mästerverk, snarare en konceptfilm; så här ser en western ut om Tarantino gör den. Och dialogen är som vanligt härligt skruvad. Men splatterupplösningen, med generösa mängder blod och hjärnsubstans är faktiskt lite trist och fantasilös, som om Tarantino tänkt; asch, nu är filmen snart föör lång, jag måste raska på och jag kan inte komma på några varianter; vi kör ett hjärnsprut till.

Läste några recensenter som reagerade på "kvinnovåldet i filmen", mot Jennifer Jason Leighs rollkaraktär. Men som Halvan sa: hon fick precis lika mycket stryk som om hon varit en tillfångatagen manlig brottsling. Och det finns inte ett spår av sexualiserat våld. Fast i slutet ser hon värre ut än huvudrollen i skräckfilmen "Carrie" om ni minns.

Så om du är bekant med Tarantino och uppskattar de flesta av hans filmer så tycker jag du kan spendera tiden och pengarna. För en oinvigd är det nog bättre att stanna hemma och se "Pulp Fiction" eller ännu hellre min favorit "Reservoir Dogs (De hänsynslösa)". Den är den absolut bästa introduktionen till Tarantinos grymma filmvärld.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards