Direktlänk till inlägg 30 december 2015

Så här ser en synnerligen oglad hund ut; helt fel svansläge.

Av ohejdat - 30 december 2015 15:18


Dante är inte riktigt tillfreds med sakernas tillstånd kring nyår.

Vi bor i ett område där det smäller och skjuts raketer i flera veckor både före och efter nyårsafton.

Nu har vi varit ute och gått en runda på behörigt avstånd från de mest populära avskjutningsramperna eller vad man ska kalla platserna där ohängda och uttråkade ungdomar samlas för att se sina pengar försvinna upp i rök med en knall.
Jag räknade till 23 smällar, den första hoppade han till på, sedan gick det bättre, men det är tydligt att han ogillar det och vill kolla hur jag reagerar. Så det är tur matte är skottfast; jag sjunger, busar och bjuder på godis och knallar på i jämn takt. Det funkar bra, fast vid smäll nummer 17 och 18 som var lite kraftigare än de andra; så var godis inget lockande alls längre och när vi kom in på vår gata blev det raketfart på pälsbebisen; han ville raskt till hemmets trygga vrå.

I augusti var han skottfast på mentalitetstestet, både stående och gående. Kanske har en del trygghet gått förlorad i och med förlusten av testosteronet? Vi har övat mycket på smällar, oljud och överraskningar, men kanske inte tillräckligt. När han var valp förra sommaren satt han lugnt kvar och bajsade, medan de sprängde för ett nybygge intill.

Enligt de flesta hundkunniga så är det inte nån mening att försöks få hunden att sluta vara rädd, utan tricket är att se till att den inte börjar vara det. Typ när jag vill klippa en tova mellan trampdynorna; så är det ingen mening att hålla fast stenhårt tills han ger upp, utan mycket bättre att gosa och jollra med saxen så Dante till slut blir avis och nyfiken (ni skulle se mig) och sen hoppsan klippte jag visst lite medan han fick en extra god godbit. Ni fattar principen.
Jag blir jätteglad om ni har tips och tricks. Jo, jag vet att jag gnällt över besserwissertyper som oombedda talar om vad som är rätt och fel med ens hundhållning, men det är alltid trevligt att dela med sig.

 
 

ohejdat

30 december 2015 18:08

Toppen, tack; ska läsa på ikväll när Halvan fortsätter att ta sig igenom Star Trek (jag tröttnade efter 10min). Kommer det nån och busar med er imorgon då? Eller kör ni nyår på tutasshand?

 
Ingen bild

Humlan

30 december 2015 17:28

Ja, jag skulle gärna se hur det ser ut när du gosar med saxen! ;-)

Tyvärr har jag inget bra råd att komma med, hoppas hundägare kan komma med något, för det vore ju synd om han skulle bli skadad av de där ohängda, ouppfostrade slynglarna som inte har lärt sig att ta hänsyn. *morr* (Ja, jag blir väldigt irriterad. ;-))

ohejdat

30 december 2015 17:52

Alltså, jag har också gillat att skjuta raketer. Nu har man ju lite andra glasögon på som hundägare. Men jag tycker de skulle nöja sig runt tolvslaget och sen var det liksom bra med det.

Gosar med saxen? Det gör väl alla :-) Jag gosar med allt som Dante tycker verkar skumt, senast med en snögubbe: gick fram och hälsade och klappade honom på magen, sen var Dante tvungen o komma fram o kolla vad det där var för en filur.

 
Ingen bild

MM

30 december 2015 20:44

Vi kör på tutasshand!

ohejdat

30 december 2015 22:00

Vi sticker till Sälen på söndag morgon, om ni passerar före dess på hemvägen, så kan ni väl komma förbi :-) det är tämligen smällarfritt i dagsljus.

 
Ingen bild

MM

30 december 2015 22:19

Hade tänkt kolla om vi kunde komma förbi när vi åker hem på söndag (jag vet faktiskt vad det är för dag då) men morgon låter oroväckande tidigt :-o

ohejdat

31 december 2015 06:14

Så gulligt av dig att komma ihåg det, men lär fira huvuddelen av födelsedagen i bilen och sedan kvällen över en dyrpizza i Hundfjällets Bistrobar tillsammans med Halvans kollegor med respektive.
Vi får ta det en annan gång. Halvan hälsar att det fortfarande är Star Wars och inte Trek han kollar på, min förväxling säger något om mitt intresse.
Önskar er en underbar raketfri nyårsafton, ska visst bli en vacker dag med full sol och bara några minusgrader!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards