Alla inlägg under september 2015

Av ohejdat - 16 september 2015 09:36

Dante sover förmiddag i garderoben. Vi var uppe med tuppen idag för att lämna åttiotaggarnas bil på service. Gick en långpromenad i villaområdet mittemot under tiden och inspekterade den här trädgårdslösningen som en familj ordnat när de tröttnat på sina enorma cypresser: de har helt enkelt sågat ner stammarna till ca 2 meters höjd och satt armeringsnät emellan så att klätterhortensia och klematis har nåt att ta sig upp på. Hur smart som helst; snyggt och man slipper slitet med att få upp stubbar och rötter.

Dante har fått köttfärs preparerat med smärtstillande, han verkar inte störas så mycket av såret för det räcker med att jag säger nej så slutar han försöka slicka. Kanske kan vi köra både trattfritt och brallfritt idag? Han hade inte petat av sig brallorna inatt.

Igår knackade jag ner sju hinkar kakel medan vovven låg på operationsbordet, det känns lite här o där idag, men tyckte det var en bra distraktion, så idag får det bli trädgårdsarbete om Dante kan tänka sig att inta inspektionsposition på verandan.

Av ohejdat - 15 september 2015 22:13

Vi testar med brallor av en barntröja istället för tratt som verkar göra Dante paralyserad.

Den här dagen har lämnat mig i ett rätt förvirrat skick.
Jag bokade tid för kastreringen hos en specifik veterinär med tio års erfarenhet och goda vitsord. Imorse tog hennes assistent emot mig och Dante, det kändes lite konstigt att inte få tala med veterinären direkt inför ingreppet. Tre och en halv timma senare möttes jag av en tomte i operationskläder. Assistenten var upptagen i telefon. Tomten berättade att sövningen inte tagit ordentligt på Dante.
-Va?!
-Ja, svarade tomten; jag är inte längre van vid den typen av sammansatta sederingar som numera används i Sverige...
-Så det är alltså du som opererat Dante???
-Ja.
-Men vem är du då?
-Jag är veterinär, men jag har arbetat i Ghana de senaste åren.
-Ja men vad heter du då, jag hade inte en aning om att inte NN skulle utföra ingreppet.
Här mumlar tomten sitt namn och assistenten har anslutit till oss, så jag vänder mig till henne och frågar hur det gick till när Dante vaknade under pågående ingrepp. Nej, svarar hon; han vaknade inte, men han rörde sig, det kan hända hundar med hans pälstyp.
-(?)
Nu går vi in till Dante som ser förvirrad och förskräckt ut i sin tratt, han trycker sig genast mot mig. Pälsen på hela bakdelen; baken, svansen och låren är roströda av intorkat blod, hela hunden luktar järn.
Tomten säger att han opererat bort pungen för att minska risken för komplikationer (den brukar man låta tillbakabildas av sig själv). Sutererna är av sorten som absorberas så något återbesök är inte nödvändigt.
Sedan börjar han berätta om kliniken i Ghana och att personalen där brukar ta hem och äta upp testiklarna; de behöver proteinet.
Assistenten tar betalt och börjar fråga mig om jag vill ha nåt smärtstillande med mig.
-Hur vet jag om han behöver det? Assistenten frågar tomten om Dante ska ha smärtlindring. Tomten frågar mig:
-Ska han ha smärtlindring, hur brukar han reagera?
(Jag är på vippen att svara att han inte så ofta brukar kastreras så jag vet inte).

Väl hemma googlar jag på denna stjärna:
Han är anmäld och fälld i Veterinära Ansvarsnämnden för felbehandling 2013.
Hans veterinärklinik i Sverige brann upp 2007 och branden följdes av en utdragen försäkringsstrid som han lagt upp i en blogg.
Han tvittrar om sin skilsmässa från sin veterinärfru och sparar inga detaljer.
På hans Facebooksida skriver han att han behöver pengar och ber folk tipsa om jobb, senast i fredags stod det att han sökte bostad och jobb i Skåne(?).

Imorgon ska jag ringa ordinarie veterinär, har hon blundat eller helt och hållet skippat bakgrundskollen? Och har hon beordrat assistenten att dölja att det inte är hon som skulle utföra ingreppet? Herregud; man bokar ju till och med en specifik frisör eller hur?!

Av ohejdat - 15 september 2015 15:10

Så nu sitter jag i bilen i garaget o fikar o spelar Wordfeud medan trattkantarellen sover i baksätet.

Av ohejdat - 15 september 2015 14:25

Nu ligger han kvar i bilen i garaget. Vägrar stiga ur eller bli buren. Lider av grav trattdepression. Matte får fixa en kopp kaffe och göra honom sällskap då.

Av ohejdat - 15 september 2015 09:21

Eller mera specifikt för hans kulor. Jag med. Det känns så konstigt grymt att ha makten att bestämma sånt här. Natten har varit lång och rätt sömnlös. Men strax ska det ske. Jag måste väl lita på Sveriges mest rutinerade och erfarna veterinär, även om det inte blir han som utför det. Förhoppningsvis slutar Dante illustrera ullkrabbans gång varje gång en gott doftande tik kommer i närheten. Han krälar med all kraft så den skadade armbågen kan inte fara väl av det. Och den ska vi vara rädda om.

Då åker vi strax och sen kommer jag hem med en förhoppningsvis lugnare eunuck.

Farväl kulor!
.

Av ohejdat - 14 september 2015 17:00

Minns ni Charlotte? Hon är numera 88 år, men hon var en av mina hjältar och förebilder när jag var 12 år och prenumererade på Råd&Rön; ja det är faktiskt sant. Dessutom på Forskning & Framsteg samt Pax från Svenska freds och skiljedomsföreningen. Några år senare utökade det brådmogna barnet prenumerationerna till att även omfatta Ottar (som på den tiden hette RFSU-bulletinen) och mamma höll på att svimma. Syrran, den normala ungen läste ju Veckorevyn och Starlet. Men det är en helt annan historia.

Åter till Charlotte; hon var nog Sveriges första konsumentjournalist, långt före Sverker. Hon var stram och chic och stringent; handlarna som hon ställde till svars för dumheter och lurendrejerier darrade i snörskorna.

Idag tänkte jag på henne när jag köpte mitt gamla vanliga kaffe (ja, jo; jag har försökt hitta ett ekologiskt som smakar lika bra, men har inte lyckats, ännu, försökte med Hazienda för jag såg på Ulf Lundells blogg att han drack det, men våra smaklökar är uppenbart inte synkade). Halvkilospaketet hade gått ner i vikt mer än jag själv lyckats med hittills (proportionellt då): 10% kaffe har försvunnit; paketet innehåller numera 450g. Nu var kilopriset tillfälligt något lägre, men jag anar ugglor i mossen, det måste ju bara vara i syfte att dölja en kommande prishöjning. Ingen väntar sig väl en kampanj där det står "Nu något mindre förpackning!"

Sen blev jag paff när jag skulle köpa ni vet det där diskmedlet som man köpt sen barnsben. Det var miljömärkt på framsidan, men med baksidans varningtext, blev det hela aningen motsägelsefullt va? Funkar kanske om diskvattnet passerar ett kommunalt reningsverk men inte i baljan på landet.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards