Alla inlägg under augusti 2015

Av ohejdat - 7 augusti 2015 12:08

Halvan ska riktigt festa till det nästa vecka; sommarens enda semesterdagar: tisdag till fredag; "fast jag kommer nog svara på lite mail ändå..."

Tänkte därför städa hos åttiotaggarna på måndag istället om det gick för sig och ta med dem ut på café på eftermiddagen för det utlovas lagom fint väder. Men så lyckas de igen; trampa på mina nerver. Det går bara inte att prata i telefon med dem! För Ma tycker Pa ska prata, men sitter bakom och gapar och skriker så han inte hör varken vad hon eller jag säger. Och jag hör bara ett enda kackel o protesterar och hotar lägga på luren om de inte kan prata en i taget. Och idag gjorde jag det: lade på och sa att jag orkar inte. I omvänd ordning då. De hade kommit på en massa saker jag kunde göra för dem idag också, eftersom jag borde komma dit och hjälpa dem med en faktura de fått påminnelse om.
Den tar jag på måndag, lusten att bjuda på café försvann i telefonkakafonin dock.

Av ohejdat - 7 augusti 2015 11:52

Stadsvandring idag. Det gamla industrilandskapet i glosoppestan sträcker sig vackert längs vattnet och erbjuder en massa spännande miljöer. Bara för att öva lite inför testet imorgon. Underlagstestet lär han klara galant; han går på gungande bryggor, glesa gretingtrappor över forsande vatten, hala brädor och solvarma plåtkanter och för en åttondels köttbulle vänder han om på en femöring. Och ljudtestet med kedjor i en plåtburk lär också funka; vi har gått genom en rostig turbin längs dånande vattenfall, över broar intill vrålande motorcyklar och tutande bilar och blivit omkörda av skramlande spårvagnar.

Men han har ju sina svaga punkter, är väl fortfarande i spökåldern för stadens svarta papperskorgar är riktigt läskiga, bjuder de på lever eller köttbullar så kan man tänkas gå fram, men sen till snabb reträtt.

Två deltest kommer förmodligen ge ett lite avvikande resultat: föremålslek och matintresse. En leksak kommer kastas 10 m. Dante skiter fullständigt i leksaker som pinnar och bollar om de inte sitter i munnen på en kompis, för då är det kanonkul att jaga dem o ta pinnen/bollen. Däremot älskar han kluriga lekar där han får kämpa med nåt för att få ut en godisbit och så dragkamp; det kan han bara inte tacka nej till. Funderar på om det är ok att kasta en leksak med lever i för att motivera honom. För han är ju lekfull, fast utan boll- och apporteringsintresse.
Matintressetestet görs med eget favoritgodis och standardiserat. Dante äter inte hundkex och pressat levergodis som är mest gjort på mjöl. Bara om det är nån han tycker väldigt mycket om som bjuder på det, som Zorros matte; då går det ner. Så vi får se vad kennelklubben menar med standardiserat hundgodis.

Av ohejdat - 6 augusti 2015 13:53

Nu har jag dåligt samvete. Tyckte jag var vansinnigt fiffig som tänkte öva skottfasthet med Dante med hjälp av grannens barn om de nu skulle ha en knallpulverpistol. Det hade de ju, men det blev mera hundavrättning än skottfasthet. För den äldsta killen la sig inte bara i bakhåll och sköt, utan rusade även fram till Dante och siktade mot huvudet och fyrade av. Som givetvis blev ganska rädd. Och som nu ligger i garderoben och drömmer så han piper och gnyr, medan matte skäms som inte gav tydligare instruktioner.

Av ohejdat - 6 augusti 2015 10:56

Om femtiofem dagar så far vi till ett ställe där man förväntas gå omkring i baddräkt och bikini. Tänkte väga lika mycket som på förra årets resa, vilket betyder att jag har 55 dygn på mig att smälta bort 5,4 kilo fett, det känns ju inte helt omöjligt eller? Sedan återstår 5,7 kilo för att komma under en viss gräns och ytterligare 12,7 kilo för att väga som jag gjorde i gymnasiet...

Första målet är ju som elva smörpaket. Egentligen borde man köpa hem det och gå och glo på i kylen då o då när viljan sviktar.

Av ohejdat - 6 augusti 2015 10:34

Börjar morgonen med att leverera flyttkartonger till Halvans dotter som ska flytta till Stockholm. Hon träffade en man på en festival för en månad sedan. Nu har hon sagt upp sig från jobbet, sagt upp sin lägenhet och packar för att flytta ihop med honom i hans etta. Modigt eller riktigt dumdristigt? Det vet man inte förrän man kan betrakta skeendet i historiens backspegel. Vi kan bara titta på och önska lycka till och trycka ner alla invändningar djupt i halsen.

Sen tränade vi som vanligt utställningsvarv. Vissa dagar är Dante mer lik Tiger i Nalle Puh och väldigt skuttig. Idag var en sån dag. Då är det bara att ge upp och försöka en annan dag.

Behövde fylla på äggförrådet så vi åkte till affären på hemvägen där man kan parkera bilen i ett skuggigt parkeringshus. Men det var varmt i bilen ändå, när jag kom tillbaka till Dante efter en kvart.

I affären så där tidigt på morgonen så är det ganska tomt mellan hyllorna, så man ser även det man inte jagar med köpblicken. Vad är det för rara ärtor som plockar på sig kylvaror och sedan ångrar sig och puttar in dom i vilken hylla som helst? Ett tag var det alltid en massa konstigheter nedstoppade i frysdiskarna. Nu var det räksallad i husgerådhyllan och ägg bland plastglasen. Hur tänker ärtan? Är den kanske arg på butiken och vill att det ska se stökigt ut? Eller vill ärtan att priserna ska bli högre pga av allt som måste kastas (sabotage från ICA som ligger intill)? Eller är ärthjärnan bara helt förvirrad; kommer fram till stekpannorna och ändrar sig; "äh, jag tar en panna istället för räksalladen"?

Av ohejdat - 5 augusti 2015 20:28

Sen får den ju gärna bli nagellacksröd också.

Av ohejdat - 5 augusti 2015 12:48

Nån som har några tips?

Det här tror jag är mina framgångsfaktorer:

1. Avstå alkohol.
Inte bara för alkoholen i sig, utan för att aptitomdömet far åt skogen efter tredje glaset vin och handfrekvensen mellan snacksskålen och brödlådan ökar.

2. Avstå kolhydrater.
Gammal visdom; avstå "vita" livsmedel; ris, pasta, bröd, potatis, socker, mjöl. Det är som om kolisarna ropar till varandra; kom hit!, hon vill ha mer! Alltid risk för överätning när kolisarna är med.

3. Ät enformigt.
En gång i min ungdom hade jag ett framgångsrikt viktminskningsförsök: jag åt havregrynsgröt med russin och lättmjölk varje morgon, naturell lättyoghurt med russin till jobblunch och så ärtsoppa eller potatis&purjolökssoppa på kvällen. Dag ut och dag in samma meny åsså simmade och cyklade jag. Känns inte som rätt typ av enformighet längre (men billigt var det!), tror mer på ägg som stapelvara, det funkade senast. Efter två eller tre ägg så håller matosovklockan tyst länge.

4. Planera avsteg.
Det går inte att undvika; mat är socialt och jag vill inte hålla på och krångla eller förstöra när andra vill bjuda på nåt gott. Så det gäller att tänka ut vad som är lagom och stoppa där. Och inget "när korken ändå är ur"-resonemang som Halvan är kungen av. Och jag hans trogna undersåte.

5. Mät regelbundet.
Vägning varje morgon. Vet att det inte funkar för alla, men jag tål se svängningarna som en viktkurva uppvisar.
(Punkt 5 är nog nyckeln till nästa steg: "förvaltningsfasen", att förmå att stanna där dit man nått och inte klättra sakta men säkert mot gamla höjder igen. Men dit lär det dröja.

Om det är nån som tänkt på nåt annat som leder till framgång, så fram med det!; så länge det inte rör sig om pulver eller piller.

Dante, han är smal han under all päls. Han lever på rå grovmalen hundmat(kyckling och nöt), märgben och torkad lunga, lever och hjärta. Trots att hans BMI närmar sig 73: 27kg till 61cm mankhöjd ;-)

Av ohejdat - 5 augusti 2015 08:14

Det här med viktminskning. Att behöva går ner kilon om igen, som man redan en gång gått ner. Det tar så emot. Men det är ju så det funkar, när man tappar fokus. Motivationen tappar man inte, den ligger och maler i bakgrunden; jag borde, jag borde...

Men när man spårar ur så blir man inte under tiden stående på nån snäll och stabil viktplatå, i väntan på att man ska hitta viljan och förmågan igen. Nähä då; the return of the kilos begins. The revenge of the försmådda fettcentimetrarna. We are back! Vi har erövrat din midja igen. Midja förresten? Att de pratar svengelska hör förstås också till deras otrevliga och oönskade karaktär.

För min del handlar det inte alls om att uppfylla några stränga kroppsideal, utan att gå från fet till lite tjock. Jag har en vision att kunna springa en runda med Dante ett par gånger i veckan. Det gör man inte med en massa barlast och en hälsporre.

Så nu är det risk att det blir en del vikttjat på bloggen, även om jag inte kommer direktrapportera från vågen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards