Direktlänk till inlägg 23 augusti 2015

Gudstjänst, sköljmedel och äpplen.

Av ohejdat - 23 augusti 2015 11:09

Idag har vi gått till kyrkan, det är ju söndag. Vi gick till den syrianska längst bort och passerade många små prudentliga damer klädda i svart och vinrött och ett äldre par som kom med en barnvagn fylld med plommon, de ville bjuda även mig; gulligt. Men väl framme skippade vi gudstjänsten, eller kanske firade den på vårt eget vis i den fria naturen utanför.

Dante tillber doftguden, han nosar istället för ber. Min näsa är inte tillnärmelsevis lika bra på att urskilja och förnimma dofter. Men rätt bra är den, jag brukar känna brandlukt före andra och snabbt kunna identifiera vad nånting doftar.

Idag slog det mig efter att vi passerat en del människor: att sköljmedel nuförtiden måste ha blivit bra mycket starkare. Man känner doftstråket när man går förbi och det är ingen tvekan om att det är sköljmedel för även om det numera finns säkert tjugo olika dofter i butikshyllan, så har de en gemensam karaktär som är lätt identifierbar.

Halvan är känslig för sköljmedelsdoften, jag använder egentligen bara det när jag tvättar jeans och skjortor, men sist kände han direkt att det var nåt nytt medel. Mitt gamla vanliga hade tagit slut och det som fanns hemma var en superduperextraprisbillig sort som skulle dofta lavendel. "Det luktar lila" sa Halvan. Och det stämde ju för vätskan var minst sagt gredelin.

Varför har det blivit så här? Tvätt- och sköljmedel bjuder inte längre bara på en härlig fräsch doftupplevelse medan man tvättar och torkar, nu håller doften i garderoben och när man bär plaggen. Inte nog med att tvål, schampoo, balsam och hudcreme är med och konkurrerar om doftutrymmet. Inget att gnälla om egentligen, för allt finns ju att köpa i parfymfri upplaga. Fast jag gillar goda dofter, men de behöver väl inte vara så envetna och bita sig fast så länge?

Dante tyckte såpnejlikorna behövde lite bättre doft; han förstärkte med lite ureaämnen.

Hemma igen inspekterade vi och vattnade det lilla äppleträdet. Tre av fyra ympar bär frukt i år: att jag aldrig kan komma ihåg vilka de är, Aroma är en, så mycket minns jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards