Direktlänk till inlägg 7 augusti 2015

Är jag ensam om att veta att nötter inte ingår i allemansrätten?

Av ohejdat - 7 augusti 2015 19:05

Här skördas/skövlas hasselsnåret. Är väl ok för jag tror inte markägaren kommunen har nån nötplockare anställd.

Men jag blev vansinnigt arg på tanten från Turkiet som odlar spenat på allmänningen utanför hennes uteplats som hör till lägenheten. Spenaten är helt ok gerillaodling på yta ingen gör anspråk på. Men att försöka slå ihjäl en igelkott med en spade!!! För att den åt hennes spenat! Va?! Igelkottar äter de som äter sallad som små sniglar. Dessutom är igelkotten fridlyst.
Jag föreslår allemansrätten och allmän naturkunskap som lämpliga ämnen för språkstudierna när man flyttar hit. Jag ställer gärna upp och berättar hur det funkar.

 
 
Ingen bild

Humlan

8 augusti 2015 10:38

Men absolut! Det ska informeras om, precis som vilka lagar som gäller i övrigt.
Men jag måste erkänna att jag inte är alldeles uppdaterad om vilka växter och djur som är fridlysta, vilket inte brukar vara något problem eftersom jag inte slår ihjäl så mycket annat än mygg och flugor (borde jaga mördarsniglar också, men har svårt att böja mig och de är så himla ääckliigaa) och inte plockar annat än sådant som jag är säker på att det är OK.

ohejdat

8 augusti 2015 11:33

Men man behöver ju faktiskt inte hålla reda på sånt här om man inte är sugen på att plocka vad naturen erbjuder eller slå ihjäl...

 
Mimmi

Mimmi

8 augusti 2015 15:46

Om man odlar ska man nog har koll på både skade- och nyttodjur.
Jag antar att hon också har ihjäl nyckelpigor?... Inte konstigt att hennes spenat blir uppäten när hon har ihjäl sina "medhjälpare".

http://livet-enligt-mimmi.bloggplatsen.se

ohejdat

8 augusti 2015 16:15

Ja tyvärr tar nog inte dumheten slut vid kottemordförsök där, hon skulle säkert vilja slå ihjäl min lilla snok som bor i fiskdammen också. Hemma hos oss är det bara getingar och sniglar som åker på dödligt stryk.

Men jag vet inte om igelkott är ett djur som bara förekommer i Norden, så hon trodde kanske det var en taggig råtta, fast råttor är ju inte mycket för spenat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards