Alla inlägg den 7 augusti 2015

Av ohejdat - 7 augusti 2015 19:05

Här skördas/skövlas hasselsnåret. Är väl ok för jag tror inte markägaren kommunen har nån nötplockare anställd.

Men jag blev vansinnigt arg på tanten från Turkiet som odlar spenat på allmänningen utanför hennes uteplats som hör till lägenheten. Spenaten är helt ok gerillaodling på yta ingen gör anspråk på. Men att försöka slå ihjäl en igelkott med en spade!!! För att den åt hennes spenat! Va?! Igelkottar äter de som äter sallad som små sniglar. Dessutom är igelkotten fridlyst.
Jag föreslår allemansrätten och allmän naturkunskap som lämpliga ämnen för språkstudierna när man flyttar hit. Jag ställer gärna upp och berättar hur det funkar.

Av ohejdat - 7 augusti 2015 18:57

Fler o fler guldfiskar har fått namn allteftersom man känner igen dem:
Hot Lips har röd mun och vit kropp, Carmen har en röd fläck på den vita ryggen och en svart mouche på kinden, Ninos är lik en granne, Hajen är störst, tuffast och snabbast.

Av ohejdat - 7 augusti 2015 12:08

Halvan ska riktigt festa till det nästa vecka; sommarens enda semesterdagar: tisdag till fredag; "fast jag kommer nog svara på lite mail ändå..."

Tänkte därför städa hos åttiotaggarna på måndag istället om det gick för sig och ta med dem ut på café på eftermiddagen för det utlovas lagom fint väder. Men så lyckas de igen; trampa på mina nerver. Det går bara inte att prata i telefon med dem! För Ma tycker Pa ska prata, men sitter bakom och gapar och skriker så han inte hör varken vad hon eller jag säger. Och jag hör bara ett enda kackel o protesterar och hotar lägga på luren om de inte kan prata en i taget. Och idag gjorde jag det: lade på och sa att jag orkar inte. I omvänd ordning då. De hade kommit på en massa saker jag kunde göra för dem idag också, eftersom jag borde komma dit och hjälpa dem med en faktura de fått påminnelse om.
Den tar jag på måndag, lusten att bjuda på café försvann i telefonkakafonin dock.

Av ohejdat - 7 augusti 2015 11:52

Stadsvandring idag. Det gamla industrilandskapet i glosoppestan sträcker sig vackert längs vattnet och erbjuder en massa spännande miljöer. Bara för att öva lite inför testet imorgon. Underlagstestet lär han klara galant; han går på gungande bryggor, glesa gretingtrappor över forsande vatten, hala brädor och solvarma plåtkanter och för en åttondels köttbulle vänder han om på en femöring. Och ljudtestet med kedjor i en plåtburk lär också funka; vi har gått genom en rostig turbin längs dånande vattenfall, över broar intill vrålande motorcyklar och tutande bilar och blivit omkörda av skramlande spårvagnar.

Men han har ju sina svaga punkter, är väl fortfarande i spökåldern för stadens svarta papperskorgar är riktigt läskiga, bjuder de på lever eller köttbullar så kan man tänkas gå fram, men sen till snabb reträtt.

Två deltest kommer förmodligen ge ett lite avvikande resultat: föremålslek och matintresse. En leksak kommer kastas 10 m. Dante skiter fullständigt i leksaker som pinnar och bollar om de inte sitter i munnen på en kompis, för då är det kanonkul att jaga dem o ta pinnen/bollen. Däremot älskar han kluriga lekar där han får kämpa med nåt för att få ut en godisbit och så dragkamp; det kan han bara inte tacka nej till. Funderar på om det är ok att kasta en leksak med lever i för att motivera honom. För han är ju lekfull, fast utan boll- och apporteringsintresse.
Matintressetestet görs med eget favoritgodis och standardiserat. Dante äter inte hundkex och pressat levergodis som är mest gjort på mjöl. Bara om det är nån han tycker väldigt mycket om som bjuder på det, som Zorros matte; då går det ner. Så vi får se vad kennelklubben menar med standardiserat hundgodis.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards