Direktlänk till inlägg 26 juni 2015

Till dig som tvingar romer att tigga.

Av ohejdat - 26 juni 2015 14:53

Ger mig ut på djupt vatten nu.
Men jag anser att du som ger pengar till den romska tiggaren som sitter utanför din matbutik bidrar till dennes elände. Du som tycker det är ett okej sätt att få ihop till sitt levebröd ska givetvis fortsätta ge. Vill du att någon ska resa hela långa vägen hit för att på knä (det funkar tydligen inte att tigga stående, blir en för hotfull situation för givaren) be och få några kronor; så fortsätt avvara några kronor då o då.

Vi kan vara överens om att världen är full av lidande och elände. Och det är för oss som bor här och därmed dragit vinstlotter i livets lotteri, ett visst dilemma att förhålla sig till att inte alla har det så bra. Romerna kan resa hit för att visa upp sitt lidande för dig personligen utanför ICA, det kan inte t.ex syrierna på flykt på andra sidan Medelhavet eller de föräldralösa barnen i Nepal göra. Det dåliga samvetet väcks i den konkreta situationen där du är på väg att handla lite läsk och ostkrokar och nån ber dig avstå några kronor.

Men jag anser att den enda du gör gott är dig själv: du känner dig lite barmhärtig och bättre till mods när du knallar hem till ditt fredagsmys med godsakerna i matkassen. Du har visat medlidande med en människa i nöd. Och jag säger inte att du inte har gjort det, men jag tror inte det hjälper, snarare stjälper.

Regeringarna i Rumänien och Bulgarien kan fortsätta "exportera problemet" istället för att på allvar ta ansvar för en stigmatiserad och utsatt folkgrupp så som det förväntas av ett EU-medlemsland.

Så vad göra? Skänk istället dina pengar till organisationer som "Hjärta till hjärta" som arbetar på plats i hemländerna. Så slipper kanske nästa generation romer resa till Sverige och lära sig att de inte förtjänar bättre än att hukande be om småpengar, bo i en koja, frysa två tredjedelar av året, bråka om bästa platsen och tvingas lämna barnen vind för våg. Det tillsammans med att EU lyfter frågan om den inre ekonomiska flyktingströmmen.

Har jag tänkt fel vill jag gärna läsa det och höra hur du resonerar.

 
 
Granntanten

Granntanten

26 juni 2015 21:08

Jag tänker nog som du, även om jag eventuellt uttrycker det lite försiktigare. Det ÄR ett brännbart ämne, på så många sätt. Jag hade valt en organisation som jobbar på plats, att ge pengar till. Men så i vintras valde jag om och gav pengar. Två gånger gick jag in och köpte fleecevantar till de som satt utanför, det var snorkallt och de var blå om händerna. Bägge gångerna satt de barhänta när jag kom veckan efter. Det är inte en slump, utan det är deras marknadsföringssätt, på samma sätt som att de sitter på marken så som de gör. Men det gjorde ont. Därför har jag återgått till att ge till organisation. En som jag litar på, som jag vet gör ett bra jobb där på plats. Där de vill vara, med sina familjer. Det känns ibland som om jag offrar den som sitter vid mitt Ica för att hjälpa en större massa, men jag ser inte hur jag skulle kunna göra på annat sätt.

Och oavsett vad man säger, och hur man säger det, så kommer folk att provoceras.

http://granntanten.wordpress.com

ohejdat

26 juni 2015 21:36

Jag förstår dina känslor och ditt resonemang och det finns förmodligen inte ett enda rätt sätt. Och visst är det så med vantarna och varma jackorna, inte bra för medlidandeaffärerna får man krasst erkänna. Vilket säger mer om våra hårdflörtade hjärtan än om dem. Känns bra att du inte surnade till, utan återgick till att stödja en lokal organisation.

 
Ingen bild

Ann-Christin Wikström

28 juni 2015 01:56

Håller fullständigt med dig Ohejdat.

ohejdat

28 juni 2015 10:38

Då är jag inte helt fel ute då i mitt resonemang.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards