Alla inlägg under april 2015

Av ohejdat - 6 april 2015 10:35

Omskolning av små fjöttliga tomatplantor. Svårt att tro att de ska kunna bli nåt alls.

Av ohejdat - 5 april 2015 12:00

Tror inte nån vågar flytta in här.

Av ohejdat - 5 april 2015 08:42

Nu har jag gått förbi den här skylten i två och ett halvt år. Nån måste ta ansvar och ge barnen ett "T". Ska det bli jag?

Av ohejdat - 4 april 2015 18:16

Nu har jag förlorat mig i svensk brödhistoria på påskaftonseftermiddagen medan Halvan är och provianterar. Det gäller ankarstock och kavring; bröd av råg med sötma av sirap och ibland smak av kummin, anis eller fänkål. Ankarstock som brödbegrepp finns dokumenterat från 1669 och recepten varierar ganska lite. Kavring sägs vara ännu äldre; ett danskt bröd med anor från medeltiden. Recepten varierar mera; det mest moderna är nog när kavring bakas på rågsikt, fil, sirap och bikarbonat, medan det mera klassiska bakas på liknande vis som ankarstocken med en inledande skållningsdeg.

Hittade min egen brödhistoria i en kokbok (Stora boken om bakning, ICA bokförlag 1984) som jag använde flitigt som tjugoåring, där fanns ankarstocken men inte kavringen med.

Finns det nån bok om brödhistoria? Finns det nåt annat område där gamla begrepp lever kvar som bröd? Katalan, bergis, barkis, kubb...

Av ohejdat - 4 april 2015 13:16

Buffén blev väl ingen dundrande succé igår, men det slank ner en å annan sillbit och en å annan dekorerad ägghalva. Och kavring, i stora lass. Alla älskar kavring verkar det som. Halvan stack iväg och köpte en nybakad på bageriet sedan den jag handlat från Pågens fått underkänt. Vill minnas att förr när jag själv var bakung och tillverkade allt i brödväg hemma, så gjorde jag en väldigt god ankarstock. Kan det vara samma bröd? Måste googla lite.

Som vanligt när Halvans släktingar är här så kör han igång sin råa men hjärtliga stil. Tror han. Men han glömmer den hjärtliga delen. Igår undrade hans mamma om han ätit taggtråd till frukost.

Av ohejdat - 4 april 2015 12:27

Pälsbebisen har fått ett behövligt påskbad. Måste spolat bort några hekto sand och lera.

Dante var kass i kistan igen i natt. Det blev en hastig utryckning vid fyrasnåret. Gissar att det myckna drickandet i Guds fria natur gett honom nån olämplig bacillusk. Resulterade i en kletig svans som akutåtgärdades med papper och handduk i pyjamasläget och nu noggrannare rengöring med duschslangen.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards