Alla inlägg den 16 april 2015

Av ohejdat - 16 april 2015 17:44

Idag har vi tagit fighten med fukteksemet lite mer ingående. Klippt mera, vilket inte var självklart alls för offret. Men ok en liten stund då; om man får sitta i hussefåtöljen och bli matad med torkad lever under tiden.

Sen har vi provat "Hot Spot Foam" från Espree. Tvåhundra pix för en liten flaska och ifrågasatt på olika hundforum eftersom den innehåller Tea tree oil. Men känner nu ingen värme alls i eksemet efter behandlingen; sålunda ingen bakteriell aktivitet och det är torrt och utbredningen har stannat av.
Man tvättar rent och torkar torrt så gott man kan på den helst renrakade fläcken (jag har bara klippt) och sen skakar man flaskan och applicerar skummet på fläcken och kramar in det i pälsen runtom. Det verkar inte svida alls, jag provade lite i ansiktet och kände bara att det torrstramade. Men doften tillhör inte Dantes favoriter, vi får ta en liten fajt varje gång. Det står inget om hur ofta, men jag har nog lagt på varannan timma nu detta första dygn.

Tea tree oil är säkert skadligt för hundar precis som det är skadligt för människor i för höga doser.
Men jag har en aning om att vi kommer få hålla koll på fler så kallade "hot spots", fukteksem, om vi inte trimmar Dante kort och torkar honom noga. Och då är det ju underbart att ha ett effektivt och enkelt medel att ta till. Men som sagt; det är första dagen så jag återkommer med en slutgiltig recension.

Av ohejdat - 16 april 2015 09:51

Jag kan inte allt om hundars anatomi. Men man undrar ju lite när man har en och googlar och har sig.
Som t.ex: var hanhundar förvarar sin urin? Det går att läsa sig till att urinblåsan är päronformad och består av tre lager glatt muskulatur. Med det måste handla om ett mastodontpäron, ett jättepäron.
Igår kissade Dante i åttiotaggarnas trädgård strax före kl 15. Sedan var vi ute i två omgångar på kvällen här hemma. Det regnade och var kallt och killen ville bara in, släppte inte en droppe ifrån sig, inte ens på favoritplatsen vid grannens häck.
Så imorse var jag uppe och kollade kissnödigheten vid fem, men Dante låg kvar på det härligt kalla tvättstugegolvet (tur Halvan att vi struntade i golvvärme där) och visade inga tecken på att vilja gå ut. Halv sju hoppade han glatt upp till husse i sängen och gosade. Vem hoppar upp lika högt som man själv är lång med full blåsa?! Kvart i sju gav vi oss iväg på första morgonturen. Då hade han alltså inte kissat en droppe på sexton timmar. Och han hade inte bråttom. Och han sparade på det så han kunde markera men många skvättar.

En kissbild från 5:e mars.

Av ohejdat - 16 april 2015 09:06

Livet som hovnarr fortsätter. Inomhus bara. För när vi är ute kan jag hålla koll på att han inte kliar sig från min ända av kopplet. Imorse vätskade eksemet fortfarande men det har inte tilltagit i yta.
Tacksam för min snälla grannes sparsamhet; det är hennes barns gamla tröjor. Det var ett tag sedan de passade, för det är numera hennes barns ungar som Halvan brukar tomta på julafton för.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards