Direktlänk till inlägg 6 april 2015

Sälja bostadsrätter istället?

Av ohejdat - 6 april 2015 18:49

Man är på visning. Man frågar mäklaren om grunden och om taket, men han kan inte svara på vilken typ av grund, man ser att det är en ventilerad krypgrund, men han vet inte om det finns nån inspektionslucka. Mäklaren är i allafall nöjd med att veta att det är takpapp på taket, men inte vilken typ av takkonstruktion - det ser ut som ett parallelltak. Man frågar om eventuell lättbetong och han vet inte, men börjar leta bland sina papper. Mäklaren vill inte att man öppnar några fönster: i beskrivningen står att vissa fönster inte går att öppna, men vilka/hur många de är kan man alltså inte få reda på. Andra frågar om det rejäla men förfallna två meter höga trädgårdsplanket som vetter mot tre olika granntomter, vems? Mäklaren vet inte. Han vet inte heller vilken firma det är som utrett ett i beskrivningen noga redovisat stopp och läckage i avloppet mellan toalett och tvättstuga.
Ja, jag vet att det kan vara svårt att få fram uppgifter om ett hus när säljaren är gammal eller ett dödsbo. Men man kan ju kolla upp det rent konstruktionsmässiga på stadsbyggnadskontorets arkiv. Jag skulle inte vilja stå på trappan och svara jag vet inte, jag vet inte, jag vet inte...även om marknaden är så het nu att alla hus blir sålda utan att mäklaren måste anstränga sig det minsta.

 
 
Ingen bild

Humlan

7 april 2015 09:53

jag ska sälja och köpa för första gången. Kan inget, vet inget och känner mig väldigt vilsen. Då vill man verkligen inte mötas av mäklare som inte kan svara på de få frågor som man ändå kommer på!

ohejdat

7 april 2015 11:07

Du kan fråga mig Humlan! Jag hjälper gärna till. Nu har jag inte mäklat sedan 2012 så jag har inte hängt med i de senaste årens prisutveckling. Men jag bistår gärna med goda råd.

 
Ingen bild

Humlan

7 april 2015 21:32

Tack snälla! Synd att du inte finns här i stan!
Vi håller på att tömma ett radhus som ska säljas, när det sker vet jag ännu inte. Sedan ska jag köpa en lägenhet. Det är spännande och stressande. Och jag tål ju ingen stress och press! ;-)
Jag återkommer när frågorna dyker upp. I morgon ska jag åka ut till radhuset och fortsätta rensa papper och bråte.

ohejdat

8 april 2015 07:50

Låt bli att tömma radhuset helt bara. Men det har ni kanske inte tänkt ändå. Tomma rum ser så små ut. Men att röja av allt plotter och privat är ju förstås bra och ett jättejobb. Och då in med finbäddning med nya lakan och fluffiga kuddar och blommande krukväxter. Det funkar, allt som gör att det ser hemtrevligt ut utan att det blir privat :-)

 
Ingen bild

Humlan

8 april 2015 09:54

Problemet är att pappa har flyttat med (nästan) alla bra möbler.
Det finns en säng kvar (extralång, så rummet ser mindre ut än det är), en massa bokhyllor, några fula stolar och en liten soffa ... typ. Det finns inte möbler för alla rum och det är väldigt random vad som finns kvar.
Men jag kan pynta med keramik och böcker i alla rum! :-)
Huset är dessutom ett totalt renoveringsobjekt. Det är nästan ett 70-tals original och trädgården har fått växa fritt de senaste åren.
Vi rensar fortfarande papper och annat skräp, det syns knappt att vi har kört iväg så många kassar och väskor till återvinningen.

ohejdat

8 april 2015 12:44

Ett tips jag själv utnyttjat är att "låna" styling från Ikea; bädda upp två tältsängar till en fin inbjudande dubbelsäng med nedhängande överkast med alla grejer inhandlade på öppet köp. Man brukar hinna fota och visa och sälja inom 30 dagar :-) Lite fult kanske, men fullt tillåtet. Slit inte med trädgården mer än gulla till den med utemöbler (är de slitna gör lite plädar o dynor susen och vacker kaffedukning till fotot) och plantera en fin stor kruka vid entrén.

Ett tips är att leta upp nåt liknande radhus på Hemnet som ser gulligt o inbjudande ut trots renoveringsbehov och använda det till inspiration. Man ska få igång spekulanternas drömmande om det goda livet; hängmatta i trädgården, fina kryddväxter i fönstret, lyxtvål o tjocka handdukar på gästtoaletten (tack för lånet Ikea :-)). Blankpolera badrumskakel o rengör fogar även om man förväntar sig att köparen kommer riva ut rubbet.

Nu ska man ju inte förta sig, men jag brukar säga att det är bra timlön på fiffandet inför försäljningen. Får man några fler att titta lite extra på annonsen, så får man några fler visningsbesökare och då får man fler att ge sig in i budgivningen och så ökar möjligheten att få ett bättre pris. Men jag vet ju att du Himlan inte ska slita för hårt. Men fokusera på rätt grejer i rätt ordning. Se till att få huset i fotoläge. Tömma skåp och möbler hinner man göra efter försäljningen, det brukar alltid bli 2-3 månader till tillträdet.

Och välj en mäklare som orkar anstränga sig lite; gå på några olika mäklares visningar o ställ lite frågor, så vet man hur hen tar hand om dina presumtiva kunder. Alla mäklare är bra på att sälja in sig själva till säljarna, men alla är inte lika ambitiösa sen när uppdragsavtalet är underskrivet.

Och har du 70-talsinredning som keramik och tyger till 70-talshuset så kör på det!, det är många som uppskattar retrostil nuförtiden.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards