Alla inlägg den 6 april 2015

Av ohejdat - 6 april 2015 18:49

Man är på visning. Man frågar mäklaren om grunden och om taket, men han kan inte svara på vilken typ av grund, man ser att det är en ventilerad krypgrund, men han vet inte om det finns nån inspektionslucka. Mäklaren är i allafall nöjd med att veta att det är takpapp på taket, men inte vilken typ av takkonstruktion - det ser ut som ett parallelltak. Man frågar om eventuell lättbetong och han vet inte, men börjar leta bland sina papper. Mäklaren vill inte att man öppnar några fönster: i beskrivningen står att vissa fönster inte går att öppna, men vilka/hur många de är kan man alltså inte få reda på. Andra frågar om det rejäla men förfallna två meter höga trädgårdsplanket som vetter mot tre olika granntomter, vems? Mäklaren vet inte. Han vet inte heller vilken firma det är som utrett ett i beskrivningen noga redovisat stopp och läckage i avloppet mellan toalett och tvättstuga.
Ja, jag vet att det kan vara svårt att få fram uppgifter om ett hus när säljaren är gammal eller ett dödsbo. Men man kan ju kolla upp det rent konstruktionsmässiga på stadsbyggnadskontorets arkiv. Jag skulle inte vilja stå på trappan och svara jag vet inte, jag vet inte, jag vet inte...även om marknaden är så het nu att alla hus blir sålda utan att mäklaren måste anstränga sig det minsta.

Av ohejdat - 6 april 2015 15:41

Calvados; bättre än ägglikör.

Av ohejdat - 6 april 2015 12:36

Halvan har sina sidor. Det har väl alla. Men det finns sidor som är svåra att fördra. Trots att man övat och tränat och försökt i sjutton-arton år. Och det är tyvärr inte så att de vassa kanterna slipas av med tiden. Snarare tvärtom.

Igår kom ett anfall av den kraftigare sorten. Oavsett vad just temat för dagen är, så går anfallen ut på att tala om för mig hur himla kass, dålig och dum jag är. Igår var det visst H-dagen förutom påskdagen; hunden, hängrännan och häcken. Den ena lurade jag att dra, den andra hade jag monterat fel och den tredje verkade jag skita i totalt.

Och inte kan jag laga kyckling: ALLTID för kort tillagningstid och varför funkar inte badkarsblandaren som den borde; för låg temperatur och fel på skiftningen mellan dusch och kran. Och varför är det prognostiserade fjärrvärmeförbrukningen högre än verklig förbrukning? Och det saknas ett kvitto från bageriet. Och varför har jag lagat oxsvansragu när han var så sugen på korv! Och tydligen har jag missfärgat hans skjortor i tvätten. Och förstås så är det mitt fel att han blivit så tjock (inget med att göra att han själv köpte chips och 1,5 kilo påskgodis).

Ibland får jag nog. Ibland säger jag ifrån. Ibland får jag höra från andra att hans sätt mot mig inte är ok. Ibland tänker jag på skilsmässa och ibland på döden.

Men för det mesta är det OK. Fast något påskägg med en klyvyxa fick jag inte. Kanske ren självbevarelsedrift.

Av ohejdat - 6 april 2015 10:35

Omskolning av små fjöttliga tomatplantor. Svårt att tro att de ska kunna bli nåt alls.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards