Direktlänk till inlägg 24 mars 2015

Don efter person eller byracka

Av ohejdat - 24 mars 2015 11:11


Jösses vad grälsjuka och stingsliga hundmänniskor är! Det ska nafsas i bakhasorna på alla som inte tycker hunduppfostran ska gå till på just exakt det här viset eller var det på detta viset?
Nu har det utbrutit ett gräl bland ganska högt rankade hundmänniskor avseende ensamträning. Huruvida det är en bra metod att träna hunden att vara ensam hemma genom att låta den vistas i ett annat rum än det man själv är i. Det anses av vissa grymt att avskilja ett flockdjur.

Så här ser jag på det: det finns trygga och självständiga hundar och det finns osäkra och osjälvständiga hundar. Och så finns det alla varianter däremellan. Förmodligen egenskaper som är mer nedärvda än erhållna av uppfostran. En otrygg hund blir förstås inte mindre otrygg om man tvingar den att vara ensam när den söker sällskap. Då får man väl passa på istället när hunden vilar/sover att flytta sig ut ur rummet eller i allafall en liten bit och se hur den vaksamma hundsovaren reagerar. Och inse; det finns inga generella mirakelmetoder; "gör så här så slutar din hund ..." Man får prova sig fram efter just sin egen hunds egenskaper.

En rädd och orolig hund är inte ett tecken på en dålig hundägare som misslyckats med sin uppfostran. För jag tror att det är där prestigeskorna klämmer på vissa hundmänniskors fötter: de ser sin hunds egenskaper som kvitto på sin egen personliga framgång. Se här så duktig min hund är! Här finns förstås många paralleller att dra med uppfostran av tvåbenta familjemedlemmar.

Dante har flera dåliga egenskaper; han är totalt tiktokig, han rycker gärna och ofta i kopplet, han förtvivlansskäller när flocken splittras på en promenad och matte eller husse går in i en butik, eller otålighetsskäller om vi stannar och pratar med några för länge så det blir trååkigt. Tiktokigheten är väl bara att acceptera (eller kastrera; huh!), men resten försöker vi träna bort på olika sätt. Och tips och förslag mottages tacksamt.

Aktuella metoder som vi försöker tillämpa just nu:
Otålighetsskäll; ignoreras om de bekanta står ut tills han tröttnar
Förtvivlansskäll; avleds med tricksträning
Koppelryck; stopp och återgång innan vi fortsätter
Tiktokighet; vi undviker skendräktiga och nylöpta tjejer på promenaden

Att tvinga hunden konfronteras med sin rädsla som metod för att komma över den, är att tro att hunden förstår att den reagerar på ett sätt som är felaktigt. Det resonemanget förutsätter att den skulle ha en intellektuell förmåga att tänka: jag borde inte vara rädd, så jag försöker väl då för den här rädslan begränsar ju mig.
Fast med smårädslor som påskfjädrar, så kan man locka hunden att själv välja att frivilligt kliva fram och undersöka saken. Ni ser, det finns lika lite konsekvens i det här som i barnuppfostran.

 
 
Victoria

Victoria

24 mars 2015 21:53

Visst är det en ljuvlig värld full av människor som ägnar sig åt kategorisering som extremsport och har svårt för att skilja på åsikter och fakta. Engagera dig gärna i rasklubben och börja med utställning också, det är då man inser att Hitler framstår som en rar liten dagisfröken i jämförelse med många hundmänniskor.

Jag har gett upp när det gäller både hund- och kattmänniskor om ingen uttalat frågar efter en åsikt.

http://Www.fitterbittan.se

ohejdat

25 mars 2015 08:52

Ja, tänker på Stors munkorg som väckte såna ilskna känslor på din blogg, den var väl inte ens ämnet för blogginlägget?, men råkade synas i bild och genast var det nån som gick upp i limningen. En munkorg kan ge en vaktande hund en chans att slappna av, "kolla matte, jag har den här grejen på nu, så jag kan inte hugga en inkräktare i armen, så nu får du ta över ansvaret". Sen finns det säkert hundar som det inte alls funkar så för och då får man väl testa nåt annat.
Så är det med allt; instruktören på valpkursen tyckte jag skulle säga ifrån på skarpen när Dante bet mig i brallorna. Så jag gjorde den där lägg ner valpen o håll fast tills han underkastar sig och det gör jag aldrig om. Och problemet växte bort istället.
Älska din hund, ge den sällskap, mat, motion och utmaningar. Och ta hänsyn till andra människor och hundar.

 
Victoria

Victoria

25 mars 2015 14:06

Jamen ja just det. Fotot från i somras när han satt på badbryggan med munkorgen på. Jösses. Det är verkligen ett lika hett ämne som rasism. Eller hetare tror jag. Du skall se vilka blickar vi får varje dag när vi går med munkorgen. Även om de ofta ser lite konfunderade ut, en nallebjörnshund skall ju inte ha munkorg, han är ju ingen sån där FARLIG MÖRDARHUND. Folk är puckon faktiskt :)

http://Www.fitterbittan.se

ohejdat

25 mars 2015 17:26

Han i munkorg och du i cykelglasögon, vilket fint ekipage :-) (åsså husse i foppatofflor o blodtrycksmätare -har oxå dygnsmätt förresten).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards