Direktlänk till inlägg 12 mars 2015

Snart plingar timern

Av ohejdat - 12 mars 2015 19:10

Väntar på att den danska ribbesteken ska bli klar. Lägger upp bilder så länge.

Först från frösådd och pelargonverkstaden. Fatta att det finns arbetsbänk och kallvatten i förrådet, men i köket ska jag ändå stå och söla. Nu är kålrabbi, broccoli, svartkål, grönkål, zucchini och gräslök i jorden i torvkrukorna.

Sedan gick jag och Dante på nytt promenadstråk till svågern för att byta frö; har hört rykten om chili. Passerade en lantligt belägen graffitivägg/sockel samt ett thailändskt meditationscenter. Landsbygden överraskar.

Dante tog slut i vårsolen, tur dikena bjöd på nysmält snö, nu ligger han avtuppad på spisstenen.

 
 
Ingen bild

Humlan

13 mars 2015 11:01

Jag borde plantera om mina blommor ... det borde jag ha gjort för flera år sedan. Började för två år sedan, det kom annat i vägen så att jag fick plocka bort allt från köket och sedan har jag varit för dålig eller haft andra "måsten". Det syns vilka blommor som har väntat i flera år och vilka som fick nya (självvattnade) krukor för dryga två år sedan.
Tyvärr verkar det inte bli någon ny planteringsvåg i år heller. *suck*

ohejdat

13 mars 2015 11:25

Men du håller dem vid liv år efter år Humlan! Det är mer än många andra som slänger och köper nytt, vilket jag i och för sig har lätt att förstå när man bor lite för trångt för att mecka med jord och inte har fönster där de kan stå på tillväxt.

 
Ingen bild

Humlan

14 mars 2015 09:36

Jag hotar med att slänga dem ibland! :-)
Men jag har mest samlarblommor (Hoyor) som inte går att få tag på i handeln utan man måste gå via samlare, och så gamla sorter som inte heller går att få tag på.
Och så några som mest är nostalgi och minnen. Jag har bl.a Aloe som jag har fått av min farmor, hon hade fått det av sin mamma och farmors syster berättade hur de använde den mot brännsår när de var barn för mer än 100 år sedan. Det är ju inte moderplantan jag har, men den har ju ändå en historia.
Men visst slänger jag och jag har bestämt att om jag får spinn en gång till så ryker blommorna, jag tänker inte bygga plasttält och spreja med gifter en gång till!

ohejdat

14 mars 2015 14:46

Bra att hålla dem lite extra alerta med soppåsehot om de dummar sig dör mycket i krukorna :-)
Jag kom att tänka på den här sidan, när du nämner porslinsblommor:
http://hoyanoya.webnode.se/odla-hoya/spinnkvalster/
Massa användbara tips för mig som är rätt okunnig, men kanske på nybörjarnivå för dig som har samlat på dig unika sorter.

 
Ingen bild

Humlan

14 mars 2015 16:52

Hoyanoya är en gammal bekanting, :-) men det var många år sedan jag var där inne, men nu när du påminde mig så ska jag nog titta runt lite och se hur det ser ut numera, i värsta fall slår väl hoyafebern till igen och jag börjar köpa på mig nya ... ;-) Har en känsla av att jag har köpt något skott av henne, men det var ett antal år sedan.

ohejdat

14 mars 2015 17:37

Se där, hoyafeber låter nästan lite farligt, men jag gissar att den inte kan bli lika allvarlig som tulpanfeber (väl?).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards