Alla inlägg den 18 februari 2015

Av ohejdat - 18 februari 2015 23:07

Köpte mer kryddor än bara kardemumma i Little India, Singapore: en stor påse lagerblad, märkt "Bay Leaf". Hm, tyckte doften var lite eljest. Tyckte formen var mer ägg än lancett. Tyckte bladnerverna var tre stora istället för en. Började googla och hittade att detta är blad från ett Cassiaträd, alltså typ kanel, inte från lagerbärsträdet. Jaha.

På bilden är det indiska lagerbladet till vänster och två typiska vanliga europeiska lagerblad till höger. Kallas även Tej Patta eller Malabar. Kryddvärlden överraskar ständigt.

Av ohejdat - 18 februari 2015 12:34

Man kan ju va en hejare på att shoppa, det är som konstaterat inte jag. Tror jag fortfarande har vitt bälte i sporten. Lyckades inte hitta rätt doft till Victoria; www.fitterbittan.se. Men köpte fisk :-)
Och örhängen till mig och god parfym till Halvan. Taxfreecigaretter, sjal och kardemumma till hundpassarna.
Nu när jag packar upp så känns det lite tråkigt, att det borde va mer skojigheter nerstoppade bland skor, skjortor och solhattar.
Men huvet, hjärtat och magen är fullproppade med roliga minnen.

Av ohejdat - 18 februari 2015 09:53

Ett sånt kaos det blir av att plocka ut två resväskor och två handbagage; det är grejer överallt. Men jag tillhör typen "gör det nu!", eller vill åtminstone tillhöra dem. Så första tvättmaskinen rullar och jag fnattar runt med grejer åt alla håll. Dante ligger förstås mitt i vägen. Världens bästa och mest lurviga farthinder.

Av ohejdat - 18 februari 2015 09:46

att kunna ringa till veterinären och avboka ett besök. Dante skulle på sexmånaderskontroll efter sin bogledsoperation, men hältan har ju varit borta i sex veckor nu så det verkade onödigt.
Bild från morgonpasset. Matte var lite ovan vid snö o kyla o underställ efter 30 grader i Singapore.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards