Alla inlägg den 10 februari 2015

Av ohejdat - 10 februari 2015 20:30

Vi började med sovmorgon och en liten solstund vid poolen och ett dopp i jacuzzin.

Sedan tog vi tunnelbanan till Zuma, alltså Zumas restaurang här i Dubai efter att vi testat filialen i Abu Dhabi förra veckan. Vi tog deras Ebisulunch, gott och vackert men lite litet för några som inte ätit frukost: miso, två små förrätter och en varmrätt. Vi beställde olika så vi kunde byta litesom vanligt: sashimi, nigiri, gyoza och gåsleversallad, babykyckling och strimlad entrecote. Den mumsiga babyn trodde jag var en vaktel faktiskt. Halvans irritation gick igång på deras vatten som de serverar på cylinderformad flaska; 800ml artesiskt vatten från Norge a' ca 80kr flaskan. Voss vill jag minnas att det heter, har aldrig sett det i Sverige. Sen blev han ännu muttrigare när han insåg att han inte skulle bli mätt och ett sällskap på åtta uttråkade damer just lämnat bordet intill; fullt av kvarlämnade godsaker som kycklingspett, makirullar och softshell crab. Halvan nästan ylade när serveringen bar ut godsakerna strax intill hans nos.

Sen vidare på dagpasset på tunnelbanan. Smart sightseeing; om man löser ett guldkort för en dag så kan man sitta i första vagnen och titta ut över stadens alla landmärken, det förarlösa tåget går mest ovan jord.

Nästa stopp var Mall of the Emirates med sin inomhusskidbacke då, vi kollade in pingvinshowen till kaffet. Riktiga pingviner som åkte rutchkana, det gjorde även de arabiska barnen i sina lånade vinteroveraller - som vilket svenskt dagis utelek som helst.

Vidare till den enorma konstgjorda ön Jumeirah Palm, först tunnelbana, sedan spårvagn och sista biten ut på själva palmen med en monorail. Kolla in killen på bilden som generöst erbjöd mig sin armhåla att andas i hela vägen medan han filmade. Tack, tack. Vi gick en sväng i det Disneyslottaktiga hotellet Atlantis längst ut på den palmformade ön och sedan kollade vi in solnedgången i havet innan vi åkte tillbaka in till stan.

Vi åkte till Dubai Mall och Burgh Khalifa, världens högsta byggnad (850 meter drygt), där var det vattenshow; alltså fontänsprut till musik som alla ville fota och filma. En annan har ju sett sånt i stora dammen på Liseberg i trettio år...
Nåväl, här sprutar tydligen vattnet 5 meter upp i luften med hjälp av krutladdningar. Men det är inte riktigt min grej ändå.

Dessa enorma malls, jag är nog inte rätt målgrupp, för det slår bakut i mig av alla butiker, tappar allt eventuellt konsumtionsintresse jag skulle kunna uppbåda. Ska försöka skärpa mig imorgon när vi ska till kryddsouken. Tänkte ta med mig lite kardemumma hem.

[Bild]

[Bild]

Av ohejdat - 10 februari 2015 13:13

Liite konstigt blir det. Att åka från en snötyngd villa till ökenvärmen och sen gå och dricka kaffe i Mall Emirates och titta på folk (och pingviner) i en inomhusskidbacke. Tror man kan se liften på bilden i allafall.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards