Alla inlägg den 28 januari 2015

Av ohejdat - 28 januari 2015 15:23

Innan knorrköpet så tog jag vägen om brädgården, där är det lugnt så här års; altanhemmabyggarna har inte hunnit börja ännu. Skulle ha en bit ektröskel. Samma kille som ofta brukar hjälpa oss att mäta upp virke, stod i kassan. Det var ingen kö så jag passade på att fråga lite om läget. Visste att den energiska chefen slutat för fyra månader sedan, men det var inte som jag trodde; att han jag pratade med fått tjänsten. Nä, ny externt rekryterad chef skulle börja om en månad. Han sa; jag är inte ens fast anställd, ändå har jag jobbat här i fyra år nu, fast bara på timmar och säsongsanställning.
Va, jag fattar inte hur ett företag kan komma runt anställningsskyddet i fyra år, men jag gissar att det går när det är upp till den anställdes goda vilja formulerad så här: passar det inte så stick! Och den här killen har hållit ställningarna på stället utan chef i fem månader snart.

Jag tycker rätten att kunna erbjuda provanställning inledningsvis är himla bra, men att sex månader är för kort, ett år skulle vara lagom, sen är det väl ändå dags att ge den anställde anställningsskydd. Fast på mitt förra ställe hade vi en provanställd tjej som visade sitt rätta jag redan efter en månad. Fyra år, vad lojal jag skulle känna mig...

Av ohejdat - 28 januari 2015 14:52

Först har jag loppat med fru Martini, ingen av oss var på riktigt fyndhumör, men jag satsade fem spänn på en glasskopa i allafall.

Sen handlade jag på Citygross köttavdelning, en dam gjorde stora ögon när jag lade ner två paket knorrar i vagnen. Om hon visste hur dina istället tindrar vid samma åsyn Dante. Sen handlade jag till Halvan på ren spekulation, de har ju öppet köp. Fast inte på knorrar och det behövs inte.

Av ohejdat - 28 januari 2015 10:07

Halv fyra imorse puttade Dante på mina fötter. Risig kista?; så ut i morgonrock, Halvans dunjacka och bara fötter i curlingkängor. Japp, helt riktigt: kabom så släpptes en rejäl salva i snön. Tack Dante, för att du väckte oss, den passade mycket bättre ute än inne på mattan. Duktig vovve!

Ska strax iväg och möta fru Martini, får se om jag tar mig fram med symaskinen, vi bor visserligen inte i huset som Gud glömde, men definitivt vid gatan som snöröjningen glömde. Det är lite Svenska Rallyt över min framfart här.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards