Alla inlägg den 25 september 2014

Av ohejdat - 25 september 2014 19:29

Vi ska ju dra till ett varmare ställe inatt. Och vissa saker vill man inte ha väntandes på sig i kylen när man kommer hem igen, sånt som kan lära sig att krypa medan man är borta.
Så det blev en lite underlig middagskombo. Förrätten är en av mig älskad klassiker från 70-talet då en österrikisk vännina till min farmor gjorde den och serverade på pumpernickel. Den är enkel: tre ingredienser: 2dl créme fraiche blandas med 1/2dl kaviar (Kalles duger, men en mera salt sort ger bättre sting) och 3msk finhackad rödlök, rör om ordentligt och låt den stå och stabilisera sig i kylen en stund, serveras på som sagt pumpernickel, nåt annat rågbröd eller knäcke. Det inbördes förhållandet mellan ingredienserna är en smaksak, man kan skruva upp och ner sältan o lökigheten.
Sen åt vi upp ett paket røda pølser till huvudrätt, klassiska gatukökstillbehör: senap, ketchup och rostad lök.
Till efterrätt ska det bli plättar (om vi orkar, just nu är jag korvmätt) med sylt och grädde. Mest för jag ville se om plättjärnet skulle gå att få jämnt upphettat på vår induktionsspis där det inte finns nån stekpannezon. Det går inte, blir bara lagom hett i mitten, se bildbevis. Förra induktionsspisen hade bara en upponerknapp för värmen på alla zoner, vilket var pilligt å stressigt, den här kan istället inte klara stekyta i en hel stekpanna utan jag får dra fram en panna per biff, så kan det gå när man köper vitvaror i nätbutik. Kanske blir det tredje gången gillt och ett lyckat spisköp nästa gång om en sisådär tio år. Tjoho!
Halvan har bokat taxi till kl 02:50 via en app utan nån muntlig bekräftelse, känns lite spännande.
Funderar på att börja packa.

Av ohejdat - 25 september 2014 07:40

Av ohejdat - 25 september 2014 07:11

Idag ska vi lämna bort den nybadade hunden. Vi ska inte ses på över en vecka. Hittills har vi varit ifrån varandra ett par dagar bara. Jag vet att han kommer få en härlig vistelse på landet hos snälla och lugna människor. Och favoritmaten varje dag. Och märgben och torkad lever. Och han har snuttefilt och bästa leksakerna med. Men jag kommer sakna honom i värmen på Cypern. Halvan har odlat skägg några veckor men det är inte riktigt samma sak som Dantes krulliga päls.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards