Direktlänk till inlägg 23 september 2014

Tisdag: gris med coleslaw

Av ohejdat - 23 september 2014 21:40

Här fortsätter middagspresentationen jag lovat vännen, som inspiration eller avskräckande exempel. Idag är det nog tveksamt om det inspirerar i alla fall. Jag är ju inte ensam om att handla middagsmat. Halvan är lite mera nyfiken än jag på halvfabrikat. Idag blev det två flugor från Tulip i en smäll: pulled pork och revbensspjäll. Färdigkryddat och vacuumpackat. Konstigt lång hållbarhetstid. Inte min grej även om det var ätbart. Pulled pork skulle ligga i 25 min i 180 grader och spjällen i 10 min i 220. La alltså på spjällen efter en kvart o ökade temperaturen. Till det coleslaw: finstrimlad och lättsaltad vitkål med hemmagjord majonnäs. Lätt att fixa egen majo och himla billigt: två gulor, en tsk vitvinsvinäger, en tsk fransk senap, knappt en halv tesked salt (brukar använda Herbamare), femton varv på vitpepparkvarnen, en matsked färsk citronsaft, mixa och tillsätt till sist två - tre dl rapsolja i en fin stråle. Jag kör med stavmixer och låter äggen bli rumstempererade först. Håller en vecka i kylen. Annars kan jag använda Hellmans majonnäs, den brukar gå att köpa för 15kr på Netto då å då. Sen åt vi väl nästan de sista körsbärstomaterna från kökslandet till och gula o röda hallon till efterrätt.
Många hallonbarn kvar på buskarna som inte lär hinna nå vuxen ålder före frosten tar dem.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards