Alla inlägg under augusti 2014

Av ohejdat - 28 augusti 2014 13:56

Grannens minsta regnbåge filéad och urbenad. Snöbollschampinjoner från trädgårdens sydöstra hörn, dill, lök o körsbärstomater från kökslandet stekta i smör och så avsluta i pannan med lätt saltade filéer. Ljuvligt!

Av ohejdat - 28 augusti 2014 08:54

Morgonen började med en strumpfight: inte jag å Dante även om han ofta tycker det är kul att lägga sig i påklädningen just i strumpavsnittet. Utan en kamp för att få på vänsterstrumpan, trots att jag bytte till såna där låga ankelstrumpor. Höftadjävul! Det blir i alla fall bättre efter uppmjukande morgonpromenad.
Igår kväll kom snälla grannen med två små fina pinfärska regnbågar. Så Halvan: det blir middan idag. Ska filéa och bena ur strax, lär bli lite godis till Dante också. Dante började skälla och kaxa sig mot grannen när han ringde på och inatt satte han igång att varningsskälla antagligen för att en hare passerade. Lite extra kaxig och beskyddande när matte är ensam tror jag.
Här med nosen full av frö och sugen på en leverbit.

Av ohejdat - 27 augusti 2014 14:43

Min syster har varit här; "oh en damm, vad synd att det växer så mycket sånt där(alger) i den", "jaha, ska det bara vara grus här", "där borta kan ni ju sitta i allafall liite ostört", "synd om er att ha en så stor trädgård o inte kunna ha hunden lös", "vad kort långlina ni har, kan han inte få gå fram till staketet", "är ni klara snart då?", frågorna haglar och jag svarar så gott jag kan, men det hon hör inte för då har hon fyrat av nästa omgång frågor. Men nu kan du slappna av Halvan: hennes besök är avklarat för den här gången.

Av ohejdat - 27 augusti 2014 10:02

Dante å jag kollade på partiledarutfrågningen igår. Jimmie Åkesson "visste" inte vad som avsågs med "järnrörsskandalen", snacka om att va bra på att sopa under mattan. Jag förstår tyvärr att han gick hem hos invandrarskrämda svenskar; för han framstod som lugn och genomtänkt, medan Anna Hedenmo verkade upprörd och känslosam. Trots att det hade gått att slå hål på allt han säger med sakliga argument, konkreta siffror och väldokumenterad nutidshistoria, istället för "om du o din son bodde i ett flyktingläger i fyrtio graders värme ..." Anna Hedenmo gjorde SD en tjänst genom sitt känslosamma och aggressiva utspel. Tur att det går att kolla på film på Youtube där man kan se och höra ett helt gäng okunniga och ignoranta SD-politiker uttala sig. Glömde fixa länken, men filmen heter Best of SD!
Se den och skratta. Eller gråt.

Av ohejdat - 27 augusti 2014 09:37

Varför gav jag hunden en postorderkatalog?

Av ohejdat - 27 augusti 2014 07:07

Man ska väl inte gnälla fram ett blogginlägg, men nu blir det så i alla fall. Har försökt lindra höftsmärtan med värme, vila och långa promenader o så antiinflammatoriska smärtdämpare då som Voltaren. Men känner ingen bättring. Tyckte stretch bara förvärrade. Gissar att det är muskelfästet i bäckenet för gluteus medius som är skadat/inflammerat. Tror jag vet när jag skaffade det: skulle fara iväg med bilen och Dante hade lagt sig ner på asfalten för att visa hur mycket han hade lust att åka med: så jag satte mig på huk och tog ett lyftgrepp och reste mej från ett läge där muskeln är maximalt uttöjd och dessutom belastad med 23,4 kilo hund. Kände när jag gjorde det att oj, det här var precis var jag klarade. Dumt. Tror det bara är att fortsätta på inslagen väg. Man fattar knappt hur kroppen hänger ihop; om jag sitter still gör det bara molvärksont, men om jag samtidigt vrider på huvet så kommer ilsmärtan. Vi ska iväg på skojigheter i helgen, så nu har jag två dagar på mig att fixa ett bättre läge.
Dante väntar på morgonturen, ska bara krångla mig i kläderna först.

Av ohejdat - 26 augusti 2014 13:04

Lite orolig, ska frambenen verkligen peta ut så asymmetriskt? Får kolla när han ligger med bakbenen åt andra hållet också.
Om att säga nej. Använder ett skarpt "nej" sällan, mest när Dante ska göra nåt som han bara ska låta bli utan att jag vill han ska göra nåt annat. Säger aldrig nej när han tokdrar i kopplet; då säger jag "här" och pekar på min vänstra sida, när han vill va med så vänder han då tillbaka och börjar gå bredvid (gäller inte när han fått syn på nån kompis). Men använder "nej" när han försöker ordna frukosten själv på ridstigen i skogen för dör vill jag bara han ska låta bli. Men hästbajs verkar oemotståndligt gott, helst färskt. Ser hur Dante gör listiga avledande manövrar för att jag ska missa hans avsikt: nosar på nåt helt annat intill högen för att sedan låta nosen blixtsnabbt passera över godsakerna å norpa en kula: NEJ!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards