Alla inlägg den 19 augusti 2014

Av ohejdat - 19 augusti 2014 17:26

Har jag missat att det är vänliga veckan eller?
Imorse ringde jag en VVS-firma för att höra om det gick att boka tid för en översyn av åttiotaggarnas fjärrvärmeanläggning. En halvtimma senare står jag i deras pannrum med en rutinerad kille; fyrtioett år på Eon före han började på denna firma. Han pillar lite, kollar rampen, grundinställningarna och tittar på fjärrvärmeräkningen och funderar. Sedan konstaterar han att det är inget fel, att allt funkar som det ska och att huset drar 50 megawattimmar om året (mer än dubbelt mot vårt). Priset man betalar för att ha uppvärmd källare, varmgarage, kopplade tvåglasfönster och bara kutterspån på vinden. Senare ringer han tillbaka och berättar att han även kollat med Eon och att åttiotaggarna haft samma förbrukningsnivå de senaste tio åren. Sen säger han "det här det bjuder jag på, men du kan ju komma ihåg mig om du behöver anlita nån vvsare nån annan gång". Tack Christer, så himla schysst.
Sen åkte jag och handlade ägg på den lilla handelsträdgården intill Stora Plantskolan, där fick jag en påse gratis hundägg, alltså spruckna ägg eftersom Dante ändå bara ska ha gulan och en extra kartong att balansera två lock ägg o hallon i till bilen. Tack snälla!
Och som tredje exempel i sann Spanarna-stil: så höll en kille hissen från parkeringsdäcket åt mig när jag skulle handla hundkäk i Stora Hemska Affärscentrumet.

Av ohejdat - 19 augusti 2014 10:19

Ja, det lutar åt ett veterinärbesök. Jag har nu hört mig för hos alla hundkunniga jag känner. Hoppas det går att undvika röntgen för tydligen måste hunden sövas. Men hältan kommer ju och går, kommer efter vila som en stelhet och är helt försvunnen när det är lek på gång. Ska plocka nässlor o förvälla o ge honom i maten: det var ett av råden.
Snacka om pubertetsyngling; lyfter på benet varannan minut, toknosar i buskarna och gnyr efter löptikar. Det får bli skogen istället för det vanliga hundstråket.

Av ohejdat - 19 augusti 2014 09:21

Åttiotaggarstädning kan innebära allt möjligt: byta krångellampa i vitrinskåpet, laga mammas väckarklocka (förra gången var det pappas klockradio), limma fast en list i köket, lära mamma tanka bilen, beställa nytt modem till datorn, kolla fjärrvärmen, reglera försäkringen för gamla bilen, men sen även klassiker som lakansbyte, golvtorkning och utbärning av tidningar och tomglas. Kommer Halvans ungar hjälpa oss med detta? När vår tid kommer?

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards