Direktlänk till inlägg 31 juli 2014

Dante, gårdvaren

Av ohejdat - 31 juli 2014 20:30

Dante har tydliga vakthundstendenser. Och ett kraftfullt och dovt varningsskall. Vi har grannar åt alla håll utom ett där allmänningen ansluter och hundpromenadstråket går, så Dante kan hålla koll på om nån polare är på väg till skogen. Innan vi hämtade honom från uppfödaren så frågade jag alla grannar om det var nån som var hundrädd eller allergisk. Farbrorn som bor allra närmast ska va lite allergisk, men han är den som ofta och gärna klappar Dante och verkar inte ha några bekymmer med det. Sen gick vi runt jag och Dante så han fick hälsa på grannarna när de var ute och grejade de första fina vårdagarna. Så han skäller inte alls om de stojar och skojar eller klipper gräs eller rensar land. Men det finns ett undantag, grannarna på nordostsidan, de är väldigt folkskygga och det är klart att de får vara och jag låter dem va ifred. De smyger oftast runt som indianer i sin trädgård de få gånger de vistas där och jag låtsas att jag inte märker dem. Men Dante är ju ovan och associerar inte ljud och röster från deras trädgård med någon han känner igen eftersom de aldrig hälsat på honom. Så han skäller, när de går genom trädgården, när de hämtar en stol, när de öppnar en altandörr, och nu nyss: när de går över vår tomt för att kunna runda sitt garage- det är helt igenväxt på deras sida. Men jag tycker det får väl va så då, jag bad mannen i familjen att de skulle komma och hälsa på hundvalpen när vi hämtat honom så han inte skulle börja skälla, men det har de alltså inte gjort, så det får väl vara så här då.
När vi flyttade in förrförra året kom alla grannar och hälsade välkomna och presenterade sig utom de. Sedan blev frun i huset väldigt irriterad över att jag frågade om jag fick lov att förnya häcken på tomtgränsen (den bestod/består av liggande ölandstok: mager, misskött och snötyngdsknäckt). Så nu har jag klippt den på min sida så det nästan ser ut som om den växer upprätt istället och göder den med gräsklipp. Men jag är den första att acceptera deras beteende, vill de vara ifred så ska de förstås få vara det, jag som försökt få vara ifred i ett koloniområde i elva år. Men jag kan inte hindra Dante att skälla på dem utan deras medverkan. Voff!
Väldigt lånad bild förstås.

 
 
Ingen bild

Humlan

31 juli 2014 23:24

Voff!
Du har gjort vad du kan, nu är det ju faktiskt upp till dom. :-)

ohejdat

1 augusti 2014 00:49

Ja, så är det. Tror det är tufft för de flesta att få nya grannar, men ännu tuffare för en del ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:26


Här hittar ni mig i fortsättningen: www.ohejdat.com Hoppas jag kommer lära mig hur Wordpress funkar snabbt. Hejdå Bloggplatsen! Tack för fyra års dagbokstjänstgöring. ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 22:00

Häng med till: https://wordpress.com/post/ohejdat.wordpress.com/4 ...

Av ohejdat - 4 maj 2017 19:43


Det funkar inte att blogga här längre, inte bara foton försvinner utan också hela inlägg. Nyss ett om Pa hos audionomhäxan. Och bloggen tar en massa minne i telefonen. Hur gör man nu då? Byter bloggplattform på nåt vis, det fattar jag, men till...

Av ohejdat - 3 maj 2017 17:28

Förlåt Dante att matte gett dig fläcktyfus, det går över på en vecka ungefär: ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards