Alla inlägg den 19 maj 2014

Av ohejdat - 19 maj 2014 13:36

Inte varje dag man blir utskälld av en gammal kunnig trädgårdsmästare. Vår avenbokshäck som jag planterade i höstas har ett gäng plantor som inte bryter. Imorse i den fuktiga dimman såg det dessutom ut som spinn på många av dem. Blev nervös och letade fram min Pyrex, men tänkte först får jag snacka med Tore. Det han inte kan om trädgård kan ingen.
Så; jaha: växtzon 3, nej spinn kunde det absolut inte vara, hade han aldrig hört talas om på avenbok. Men aja va arg han blev när jag sa att vi låtit gräva en ränna i lerjorden och fylla med ny mullrik matjord. "Men det sa jag ju att ni inte skulle göra!" "Och hur många gånger måste man förklara att då stannar regnvattnet och rötterna ruttnar!" "Och har du skrapat på barken och sett om där ändå är grönt under?" "Och avenbokplantor intill varandra kan bryta med nästan månads mellanrum och vad ska du gödsla för om det inte vuxit andra vedartade växter där förut?" Men ge dem en rågad tesked då per planta med två veckors mellanrum och luckra jorden."
Det är helt ok och nästan en njutning att bli ordentligt tillrättavisad av en ordentligt kunnig yrkesmänniska. Och Tore: det var bara en planta som inte var grön under barken så resten får maj månad på sig.

Av ohejdat - 19 maj 2014 10:14

Oj, klippte bort en massa hår runt ögonen. Nu ser ju Dante ut som en korsning mellan rymdvarelsen Alf och en vädurskanin! Vår gäst i helgen tyckte han mest liknade kakmonstret.
Det verkar som han gillar den nya fria sikten, men selen är han inte glad över även om han verkar vänja sig.

Av ohejdat - 19 maj 2014 08:42

Idag blir det valpkurs med två nya inslag för Dante, dels ska husseHalvan följa med och så har han äntligen vuxit i sin VGW-sele. Ikväll kommer det bli storverk uträttade!
Halvan slet hårt i helgen med altanen och jag ska jämnsåga trallen idag (om Dante tillåter). Och så är det grooming day: klor, öron, trampdynehår och alla tovor efter helgens vilda lek.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards